M4 Sherman.[Wo2-USA]

Moderators: Messalina, Tandorini

M4 Sherman.[Wo2-USA]

Berichtdoor Tandorini » 07 jun 2008, 12:08

Middelzware tank.
Terwijl de middelzware tank M3 in hoog tempo in productie ging,werd een nieuw ontwerp voor een middelzware tank met een in de koepel gemonteerd 75-mm kanon door de ontwerpfase gejaagd.Om tijd te winnen,moesten de benedenromp en de ophanging van de M3 worden gebruikt,maar de bovenromp werd veranderd om de geschutskoepel een plaats te geven.Het eerste voorbeeld van de nieuwe tank,de medium Tank T6,reed in september 1941 naar buiten.Het bleek een zeer goed ontwerp te zijn.De opperromp was van gietstaal.Die leverde niet alleen meer bescherming op maar was ook gemakkelijker te produceren,wat van groot belang was.

In productie.
Het nieuwe voertuig ging in productie als de Medium Tank M4,met een 75-mm hoofdkanon en een coaxiaal .30 machinegeweer,een .30 machinegeweer en een .50 machinegeweer tegen luchtdoelen.De pantserdikte van dit basismodel varieerde van minimaal 15 tot maximaal 76 mm.Het bleek een uitstekend wapen in de strijd,werd bij duizenden gefabriceerd en hielp de gealleerden aan veel overwinningen.Toen in 1945 de lopende band tot stilstand kwam,waren er ruim 40.000 geproduceerd in een aanzienlijke hoeveelheid modellen,submodellen en variaties.Eenmaal in dienst genomen,kreeg de M4 allerlei typen motoren,werd de bewapening opgevoerd met krachtiger 75-mm,76-mm en 105-mm hoofdkanonnen,en werden er talloze 'specials' ontwikkeld zoals genietanks,aanvalstanks,tankdestroyers,vlammenwerpers,bruggenleggers,sleeptanks,raketlanceerders,gemechaniseerde artilleriestukken,anti-mijnvoertuigen en ga zo maar door.Ze werden of als zodanig gebouwd of in het veld in elkaar geknutseld.Men kan zeggen dat de M4 serie de T-34 van de geallieerden in het westen was.

Engels model.
Het Engelse leger kocht grote aantallen M4's of nam ze over als onderdeel van het Lend-Lease Programme.De eerste M4 kwam in oktober 1942 bij de Engelsen in actie bij El Alamein,waarna hij gedurende de rest van de oorlog de belangrijkste tank in Britse dienst was.Bij de Engelsen heette de M4 de General Sherman of gewoon Shermantank,en ook zij voegden hun variaties toe aan de lange lijst M4-specials.Een van de bekendste was de Sherman Firefly uit 1944 die een 17-ponder als hoofdwapen had.
Deze variant was inzetbaar tijdens de landingen in Normandië waar het de enige Britse tank was die het kon opnemen tegen de Duitse Tiger en Panther.De belangrijkste modellen van dit mobiele wapen waren de volgende: de M4(Sherman I),met de 263 kW (353 pk) Wright Whirlwind of de 298 kW (400 pk) Continental R-975 stermotor,de M4A1 (Sherman II),met een volledig gegoten romp,in plaats van een gedeeltelijk gegoten romp,en als motor de 336 kW (450 pk) Caterillar 9-cilinder diesel,de M42 (Sherman III) met een gelaste romp en een 313 kW (500 pk) Ford GAA III-motor en horizontale in plaats van verticale spiraalvering,en de M4A4 (Sheran V) met de 317 kW (425 pk) Chrysler vijfbankmotor.Opmerkelijk is dat de Engelsen de modelaanduidingen voorzagen van een extra letter die een afwijking van het standaard 75-mm kanon aangaf : A voor het 76-mm kanon,B voor de 105-mm houwitser en C voor het 17-ponder antitankkanon.Het achtervoegsel W bij Amerikaanse modellen duidde op een natte munitielaadruimte ter vermindering van het brandgevaar.Ook de bepantsering werd tijdens de prodctie verder ontwikkeld zodat deze bij de M4A2 minimaal en maximaal 13 respectievelijk 105 mm was,en bij de M4A3 en M4A4 15 en 100 mm respetievelijk 20 en 85 mm.

Grote aantallen.
Het was het numerieke overwicht van de M4 waardoor de oorlog uiteindelijk werd gewonnen.De M4 had vele nadelen en was verre van volmaakt.Hij legde het in vuurkracht vaak af toen de Duitse tankwapens sterker werden in vuurkracht en kaliber.Ook de dikte en plaatsing van de bepantsering liet vaak te wensen over.Er moesten in het veld veel aanpassingen gedaan worden om deze te versterken,door onder andere het ophangen van zakken zand.Naast deze probleme was het silhouet onprettig hoog en de indeling van het interieur verre van volmaakt.Een veel voorkomend probleem met de ontelbare varianten was dat onderdelen vaak niet te krijgen waren en dat ook motoren niet onderling konden worden geruild,wat geregeld tot logistieke problemen leidde.

Specificatie.
M4A3
Bemanning: 5
Gewicht:Operationeel 32,28 ton.
Motor:Een Ford GAA V-8 benzinemotor van 336 kW of 373 kW (450 pk of 500 pk).
Afmetingen:Lengte inclusief kanon 7,52 m ; Over de romp 6,27 m ; Breedte 2,68 m ; Hoogte 3,43 m.
Prestaties:Maximale snelheid op de weg 47 km/u ; Actieradius over de weg 161 km.
Doorwaaddiepte:0,91 m.
Verticale hoek: 60%.
Obstakelhoogte:0,61 m.
Overschrijdend vermogen:2,26 m.

Afbeelding

Prototype van de M4

Afbeelding

Een Sherman V Firefly ligt in een hinderlaag.

Afbeelding

Opengewerkte tekening.

Afbeelding

Sherman "Jumbo" in Duitsland.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: M4 Sherman.[Wo2-USA]

Berichtdoor Tandorini » 12 okt 2009, 17:56

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


The Sherman tank was comparatively fast and maneuverable, mechanically reliable, easy to manufacture and service, and produced in many special-purpose variants, whose capabilities differed greatly. It was effective in the infantry support role.

The Sherman performed well against World War II Japanese tanks, Italian tanks, and the German standard tank of the time, the Panzer IV medium series which was a pre-war design. However, the typical Sherman was significantly inferior in both armor and armament to the German Tiger heavy tanks, Panther "medium" (heavy by US standards) and some of the tank destroyers fielded by the Germans in 1944.

The majority of losses of Shermans were not from tanks, but from mines, anti-tank guns, and infantry anti-tank weapons. Although American tanks were less powerful than the heavy German tanks, US armored forces won because of numerical superiority and superior combined arms tactics, with Allied air superiority being the biggest danger to the lines of supply for German tank units.

The anecdotes from Allied tank crewmen about the inferiority of the Shermans to late model German tanks has to be balanced against other considerations. Firstly, the Germans were invariably fighting defensively, usually from prepared positions—which tended to made tank casualties disproportionate. On rare occasions when German armored forces had to move against Allied prepared defenses, the Germans had similar complaints. Secondly, there is only so much capability that can be built into a tank of a particular weight; the Pzkw V and the Tiger were larger and heavier (at 42 tons and 56 tons) than the 32 ton Sherman. Finally, the Sherman could be built, deployed, maintained and repaired in large numbers balancing out the tactical advantages of the better German tanks.

According to Belton Cooper's memoir of his 3rd Armored Division service, the Shermans were "death traps"; the overall combat losses of the division were extremely high. The division was nominally assigned 232 Sherman medium tanks; 648 Sherman tanks were totally destroyed in combat, and a further 1,100 needed repair, of which nearly 700 were as a result of combat. According to Cooper, the 3rd Armored therefore lost 1,348 medium tanks in combat, a loss rate of over 580%, in the space of about ten months. Cooper was the junior officer placed in charge of retrieving damaged and destroyed tanks. As such, he had an intimate knowledge of the actual numbers of tanks damaged and destroyed, the types of damage they sustained, and the kinds of repairs that were made. His figures are comparable to those given in the Operational History of 12th U.S. Army Group: Ordnance Section Annex. Some World War II Army officers made similar arguments during the war. Other officers disagreed with the negative assessment and Gen. George S. Patton argued that the Sherman tank was overall a superior tool of war. One of Cooper's other major points in his book, that Gen. Patton was primarily responsible for blocking development of the M-26 Pershing tank, is unsupported by historical facts; Patton did not have the authority to make such decisions - it was Gen. Lesley McNair who opposed the M26.

The only other Second World War tank produced in comparable numbers to the Sherman was the Soviet T-34 series. The Soviets used some Shermans to supplement their own T-34s while Shermans would be pitted against T-34s in Korea. The later 76 mm versions had superior anti-tank power capabilities to the Soviet 85 mm. The T-34's advantages were its low profile, wide tracks which made crossing muddy terrain easier, speed and superior mobility to the Sherman. Both tanks excelled in reliability. Though the Sherman was the final evolution of its design family, while the T-34 would form the basis for postwar Soviet tanks, each was a medium design that served as the primary battlefield tank of its respective country in World War II, was upgraded, served into the Cold War, and outfitted allies.


http://www.primeportal.net/apc/m4_sherman.htm

http://imperialclub.com/Yr/1945/46Tanks/Cover.htm

http://web.inter.nl.net/users/spoelstra/g104/

http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=813
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: M4 Sherman.[Wo2-USA]

Berichtdoor Tandorini » 12 okt 2009, 18:01

NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: M4 Sherman.[Wo2-USA]

Berichtdoor Tandorini » 08 jan 2011, 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Tanks.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron