Kraftfahrzeug 2 (Stöwer 40) personeelsvoertuig.

Moderators: Messalina, Tandorini

Kraftfahrzeug 2 (Stöwer 40) personeelsvoertuig.

Berichtdoor Tandorini » 13 apr 2009, 20:17

Afbeelding

De Kfz 2 werd vanaf 1936 gebouwd.Het was een standaardontwerp (Einheits,of 'E'- voertuig) waarbij de opbouw was gebaseerd op componenten die door verschillende fabrikanten geleverd werden.De Stöwer 40 was een vierwiel-aangedreven ontwerp.


In 1934 ondernamen de Duitsers voor het eerst pogingen om gestandaardiseerde ('Einheits'-) voertuigen voor de Wehrmacht te bouwen.Het was de bedoeling om een flink deel van het leger te motoriseren,en gemechaniseerde infanterie te combineren met pantsertroepen.Het Duitse herbewapeningsprogramma was echter tegen het eind van de jaren dertig verre van voltooid en het ideaal - een serie standaardvoertuigen - werd nooit bereikt.Integendeel,het gebruiken van buitgemaakte vijandelijke voertuigen bleek noodzakelijk te zijn met als nadeel dat er meestal geen reserveonderdelen voor te krijgen waren.
Het nieuwe motoriseringsprogramma van het leger legde sterk de nadruk op zowel technische als operationele eisen bij het ontwerp van de voertuigen.Alle in dit programma tot stand gekomen typen werden opgenomen in een nieuw systeem van voertuigaanduiding.Hierin kreeg elk type de aanduiding 'Kfz' (van Kraftfahrzeug = motorvoertuig),gevolgd door een volgnummer dat hun tactische of militaire functie aangaf.Bij de toekenning van de aanduiding speelde herkomst,merk of model geen rol.Afgezien van enkele uitzonderingen werden deze Kfz onderverdeeld in de volgende klassen: 1-10:l.Pkw (Leichte Personenkraftwagen = kleine personenwagens);11-20:m.Pkw (mittlere Personenkraftwagen = middelgrote personenwagens);21-30:s.Pkw (schwere Personenkraftwagen = zware personenwagens).
De l.Pkw was een standaardvoertuig met identiek uiterlijk,ongeacht het fabrikaat.Alleen de motor was per fabrikant verschillend.De motor was namelijk altijd gebouwd door de fabriek van herkomst.Vanaf 1936 bouwden Stöwer,BMW en Hanomag grote series.Het Stöwer model (Kraftfahrzeug 2) had een AW2 of R180W watergekoelde viercilinder benzinemotor met kopkleppen en dry-sump smering.Het chassis was van het gebruikelijke type,met een frame dat was opgebouwd uit rechthoekige profielen,met zij- en kruisbalken,en steunen voor de motor,de versnellingsbak en de carrosserie.De motorkap liep aan beide zijden van de neus naar beneden door en was aan elke kant met twee clips vastgemaakt.Dit chassis werd gebruikt voor de lichte vierpersoonswagen (l.Kfz) en voor een grote verscheidenheid aan militaire voertuigen voor speciale doeleinden.

Specificatie:
Afmetingen: Lengte:3,58 m ; Breedte: 1,57 m ; Hoogte: 1,78 m ; Wielbasis: 2,24 m.
Gewicht: 1815 kg.
Motor: Eén Stöwer viercilinder AW2 of R180W benzinemotor met kopkleppen,met een topvermogen van 37,3 kW (150 pk).
Versnellingen: Vijf vooruit en één achteruit.
Banden: 5,50 x18.


http://www.autogallery.org.ru/m/leepkw.htm
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Kraftfahrzeug 2 (Stöwer 40) personeelsvoertuig.

Berichtdoor Tandorini » 20 jun 2010, 13:16

Afbeelding

Stöwer Type 40 (Kfz.3), 4x4, 1942
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Logistieke voertuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron