Leyland Hippo,zware truck.

Moderators: Messalina, Tandorini

Leyland Hippo,zware truck.

Berichtdoor Tandorini » 24 apr 2009, 19:49

Afbeelding

De tientons Leyland Hippo 6X4 truck werd in 1944 operationeel en bewees zijn waarde als zware truck tijdens de slotfase van de geallieerde opmars door Noordwest-Europa.De grote laadbak had een verzonken laadvloer tussen de wielkasten,waardoor hij relatief laag ten opzichte van de grond was.Dat was een belangrijk voordeel in een tijd waarin nog weinig vorkheftrucks in gebruik waren en veel goederenoverslag met de hand gebeurde.De lading werd tegen weer en wind beschermd door een canvas huif over stalen beugels.

Afbeelding

De 10-tons 6X4 werd na de oorlog een van de standaard trucks van het Britse leger.De truck werd gebouwd door Albion,Foden en Leyland.Dit is een vroege Leyland Hippo,met een open stuurcabine en een laadbak voor algemene doeleinden.


Commercieel ontwerp.
De oorspronkelijke Hippo Mk 1 was gebaseerd op een vooroorlogse commerciële open truck met een canvas huif en een vaste voorruit.De Hippo Mk 2 had een geheel stalen cabine en enkele achterwielen.De Hippo Mk 2A had dubbele wielen met 1050-22 banden.Een bezwaar van de Mk 2A was dat voor de voor- en de achteras aparte reservewielen moesten worden meegenomen.
Naast de basisversie voor algemeen gebruik waren veel Hippo's uitgerust met grote gesloten laadbakken.Ook werden meerdere uitklapbare vaste opbouwen ontwikkeld die grotendeels hetzelfde basisontwerp hadden.De zijpanelen van deze versies bestonden uit een onder- en een bovenplaat.De bovenste helft kon worden opgeklapt en fungeerde dan als dakverbreding.De onderste helft kon worden neergeklapt en vormde een verbreding van de laadvloer.Voertuigen konden ook aan elkaar gekoppeld worden om samen een complete mobiele werkplaats te vormen.
Tot de dichte varianten behoorden een rijdende fotoontwikkelcentrale,een filmcopieercentrale,een mobiele offsetdrukkerij en een mobiele fotomachanische offsetdrukkerij met drukmachine,werkbladen en platenrekken.Al deze dichte cabines hadden slechts één deur in de achterkant.Het reservewiel verplaatst van achter de cabine naar een plek onder de achterkant van het chassis.
Naoorlogse aanvullingen waren de 9092-liter AVTUR tankwagenopbouw en de Coles Mk 7 of Neal Type QMC kraan.Leyland Hippo's waren na de oorlog nog vele jaren bij het Britse leger in dienst,en ook civiele varianten waren tot ver in de jaren tachtig nog veelvuldig gebruikt.

Specificatie.
Motor:
Een 74,6 kW Leyland Type L 6-cilinder dieselmotor.
Afmetingen: Lengte:8,31m ; Breedte:2,46m ; Hoogte:3,33m.
Gewicht: Leeg:8941 kg ; Geladen:19.711 kg.
Prestaties: Actiradius:837 km.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Logistieke voertuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron