Centurion Mk 5 AVRE,pantsergenievoertuig.

Moderators: Messalina, Tandorini

Centurion Mk 5 AVRE,pantsergenievoertuig.

Berichtdoor Tandorini » 22 mei 2009, 07:52

Tijdens WO II zette de Britse 79e pantserdivisie een groot aantal gespecialiseerde pantservoertuigen in die met succes gebruikt werden tijdens de landingen op D-day en de daaropvolgende opmars door Frankrijk en de inval in Duitsland.Een van die voertuigen was de Churchill AVRE (Armoured Vehicle Royal Engineers,pantserbergingsvoertuig),die uitgerust was met een kanon om bunkers te vernietigen; hij kon ook aan de voorzijde van de romp een korte stormbrug of een fascine vervoeren.Dat laatste was een grote stapel hout die in een vijandelijke tankgracht gegooid kon worden zodat de rupspantservoertuigen hem konden oversteken.
De Churchill AVRE bleef na het eind van WO II in gebruik bij het Britse leger,maar tegen het midden van de jaren vijftig werd het moeilijk om de voertuigen te onderhouden en te gebruiken aangezien de Churchill tank waar hij van afgeleid was afgeschaft was.


Afbeelding

Een Centurion Mk 5 AVRE hier afgebeeld met opgetrokken dozerblad.Later in hun leven stonden de voertuigen bekend als de Centurion AVRE 165,toen gewone Centurion tanks ook in gebruik genomen werden door de Royal Engineers.Een belangrijk element van de uitrusting was het korteloops 165-mm kanon,dat een groot projectiel over korte afstanden kon afvuren voor het vernietigen van harde doelwitten.


Opvolger van de Churchill.
De Churchill AVRE werd in de jaren zestig vervangen door de Centurion Mk 5 AVRE,ook wel bekend als FV4003,die gebaseerd was op de Centurion Mk 5 tank.Het voornaamste wapen van de Centurion Mk 5 AVRE was het 165-mm kanon dat een HESH (High Explosive Squash Head,hoogexplosief met platte kop) projectiel 2400 meter ver kon schieten,hoewel het effectieve bereik aanzienlijk minder was.Coaxiaal met het 165-mm kanon was een 7,62-mm machinegeweer gemonteerd,met boven op de koepel eenzelfde wapen voor luchtverdediging.Voor op de romp zat een hydraulisch dozerblad waarmee obstakels op het slagveld aan de kant geschoven konden worden.Het voertuig kon ook een Class 30 of 60 aluminium wegdeel vervoeren en op modderig terrein leggen voor wielvoertuigen.Er kon ook een fascine voor op de romp vervoerd worden,en de Centurion Mk 5 AVRE kon ook een speciale aanhanger trekken met extra genievoorraden,bijvoorbeeld explosieven of extra 165-mm granaten,of een aanhanger voor het Royal Ordinance Giant Viper Explosievensysteem voor het verwijderen van mijnen.
Later in zijn bestaan werd de Centurion Mk 5 AVRE uitgerust met een mijnenvegerploeg aan de voorzijde van de romp: als er een mijnenveld opgemerkt werd,liet men de ploegen hydraulisch voor elke rupsband op de grond zakken en reed de tank door,waarna de ploegen de grond scheurden en de mijnen opzij duwden.Deze mijnploegen werden later ook op de Chieftain Armoured Vehicle-Launched Bridges (pantserbrugleggers) van de Royal Engineers gemonteerd.
Centurion Mk 5 AVRE's werden tot juli 1993 gebruikt door pantsergeniesquadrons van het Britse leger aan de Rijn.
Aangezien er in totaal slechts 40 Centurion Mk 5 AVRE's gebouwd werden,werden enkele Centurion tanks met 105-mm geschut uitgerust met mijnploegen en in gebruik genomen door de Royal Engineers onder de aanduiding Centurion AVRE 105.De Centurion Mk 5 AVRE raakte ook bekend als de Centurion Mk 5 AVRE 165,toen de Centurion tank met kanon bij de Royal Engineers in dienst kwam.

Specificatie.
Bemanning:
5.
Gewicht: Volbeladen 51.809 kg.
Afmetingen: Lengte:8,69 m ; Breedte:3,96 m ; Hoogte:3 m.
Aandrijving: Een Rolls-Royce Meteor Mk IVB watergekoelde V12 benzinemotor van 484,7 kW (650 pk).
Prestaties: Topsnelheid op de weg:34,6 km/u ; Maximaal bereik op de weg:177 km.
Doorwaaddiepte: 1,45 m.
Verticaal obstakel: 0,94 m.
Greppel: 3,35 m.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Logistieke voertuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron