Daimler-Benz G 5,personeelsvoertuig.

Moderators: Messalina, Tandorini

Daimler-Benz G 5,personeelsvoertuig.

Berichtdoor Tandorini » 08 jun 2009, 18:48

In de jaren 1925-26 werden de eerste voorstellen bestudeerd voor de ontwikkeling van gespecialiseerde voertuigen voor de Reichswehr (de voorloper van de Wehrmacht).Ook de eisen voor een volledig terreinvaardige personenwagen werden vastgelegd.Deze zou zes zitplaatsen moeten krijgen en een chassis met zes wielen en meer dan één aangedreven as.De ontwikkeling van een dergelijk voertuig werd ter hand genomen door de firma's Horch-Werk AG in Zwickau,Daimler-Benz AG in Stuttgart en Selve Automobilwerk AK in Hameln.Elke firma leverde verschillende modellen voor testdoeleinden.Het eerste Daimler-Benz model,dat de aanduiding Daimler-Benz G 1 kreeg,werd aangedreven door een zescilinder MO3 motor met een vermogen van 37,3 kW (50 pk).Hiervan werden er tussen 1926 en 1928 verscheidene gebouwd.De vier achterwielen van dit model werden alle aangedreven.Het leeggewicht was 1200 kg en de nuttige lading was maximaal 1000 kg.Alleen Daimler-Benz zette de ontwikkeling van dit type drieassige personenvoertuigen voort.In 1933 en 1934 produceerde deze fabriek een kleine serie voertuigen van het model G 4.Dit voertuig werd algemeen bekend doordat Adolf Hitler er gebruik van maakte.Het werd echter nooit specifiek voor militair gebruik doorontwikkeld omdat het povere terreineigenschappen had,te groot was,te zwaar en te duur.In totaal werden er slechts 57 stuks gebouwd en deze werden vrijwel uitsluitend gebruikt door hoge functionarissen van de NSDAP en de generale staf.Eén exemplaar werd gemodificeerd tot communicatievoertuig dat Hitler kon gebruiken tijdens zijn bezoeken in het land.

Afbeelding

De Daimler-Benz G 5 was een krachtig voertuig met vierwielaandrijving en -besturing.De wagen werd voor eigen risico ontwikkeld om te voldoen aan de Einheitsspecificaties van de Wehrmacht.


Ontwikkeling voor eigen risico.
Bij de ontwikkeling van series (Einheits) personenvoertuigen voor het leger waren kennelijk aan Daimler-Benz geen productiecontracten gegund.In plaats daarvan ontwikkelde deze firma voor eigen risico een eigen model terreinwagen.De Daimler-Benz G 5 leek in veel opzichten op het productiemodel van Auto-Union AG.Tussen 1937 en 1941 werden totaal 378 van deze voertuigen gebouwd,hoewel er slechts enkele daadwerkelijk door het leger werden afgenomen.Het voertuig had vierwielaandrijving en -besturing.Enkele exemplaren waren voorzien van een bijzondere carrosserie,speciaal bedoeld voor woestijngebruik.

Specificatie.
Afmetingen:
Lengte:4,52 m ; Breedte:1,7 m ; Hoogte:1,8 m ; Wielbasis:2,79 m.
Gewicht: 1630 kg.
Motor: Een zescilinder Mercedes-Benz benzinemotor,met een topvermogen van 67 kW (90 pk).
Versnellingen: Vijf vooruit en één achteruit.
Banden: 5.50 x 18.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Daimler-Benz G 5,personeelsvoertuig.

Berichtdoor Tandorini » 20 jun 2010, 13:08

Afbeelding

Mercedes-Benz G5 (W152), 4x4, 1940
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Logistieke voertuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron