M37 Beep,licht voertuig.

Moderators: Messalina, Tandorini

M37 Beep,licht voertuig.

Berichtdoor Tandorini » 24 jan 2010, 14:02

Tussen 1950 en 1970 bouwde Dodge meer dan 130.000 van deze M37 (4x4) vrachtwagens voor de US Army.

De 'Beep' (Big Jeep) was een licht 4x4 voertuig,dat de officiële aanduiding T214 had. Hij werd tijdens de Tweede Wereldoorlog veel gebruikt als commando/radio- en ambulancevoertuig. Later werd hij weer in productie genomen om aan de vraag voor de Korea-oorlog te voldoen. Dit voertuig werd vervangen door de M37,die ook door Dodge geproduceerd werd. Dodge bouwde tussen 1950 en 1970 meer dan 125.000 voertuigen voor de US Army en vele andere landen. De M37 werd in de jaren zeventig bij veel eenheden vervangen door de M715-serie. Hier werden echter onvoldoende aantallen van gebouwd om de M37 te vervangen.

Basisontwerp.
De M37 truck was ontworpen om een vracht van ruim 900 kg over de weg te vervoeren,of 680 kg door terrein. Ook kon hij een aanhanger trekken met een gewicht van 2722 kg op de weg of 1815 kg door terrein.
Qua uitvoering was de M37 gelijk aan een standaard commerciële pick-up,met de motor aan de voorzijden,de bestuurder en twee passagiers in het midden en het laadruim aan de achterzijde. Dit vrachtcompartiment had een laadklep,opklapbare zittingen aan beide zijden en verwijderbare bogen met een zeildoek. Het bestuurdersgedeelte had een voorruit die naar voren op de motorkap geklapt kon worden. Aan beide zijden zat een deur waarvan de bovenkant verwijderd kon worden. Het vrachtruim had een verwijderbare zeildoekbedekking. Sommige voertuigen hadden een lier aan de voorkant voor bergingsoperaties. Ook kon een uitrusting worden aangebracht waarmee de M37 door water van ruim twee meter diep kon rijden.

Er bestond een aantal varianten op de M37,waaronder de M43 ambulance.

De M43 was de ambulanceversie en kon vier patiënten op brancards of acht zittende patiënten vervoeren.

Deze had een volledig omsloten stalen carrosserie en kon acht gewonden op de zittingen of vier gewonden op brancards en een verpleger vervoeren. Het achtercompartiment was voorzien van verwarming en licht. Het commandopostmodel was identiek aan het basismodel,maar had zijschermen met ramen en aan de binnenzijde een opklapbare kaartentafel. Dit model kon uitgerust worden met communicatieapparatuur.
De M201 was het type voor het onderhoud van de telefonie,met een stalen carrosserie en speciaal gereedschap en reserveonderdelen. De M37 werd in de jaren vijftig ook onder licentie in Canada gebouwd,door Chrysler in Windsor,Ontario. Deze voertuigen heetten de M37CDN truck,de M43CDN ambulance en de M152CDN volledig dichte truck. Een van die ongebruikelijke Canadese modellen was een M37CDN met een affuit achter de bestuurscabine voor het lanceren van geleide anti-tankwapens.

Japanse modellen.
In de jaren vijftig produceerde Japan twee voertuigen die veel gelijkenis vertoonden met de M37. Dit waren de Nissan Q4W73 (4x4) 750-kg truck en de Toyota 2FQ15L (4x4) truck met een even grote laadcapaciteit. Beide types werden door het Japanse leger gebruikt. De Nissan-truck werd onder licentie in India gebouwd voor het Indiase leger. Het Toyota-model werd ook door de Amerikaanse troepen in het Verre Oosten,Zuid-Vietnam en Zuid-Korea, gebruikt. Het Zuid-Vietnamese leger voorzag vele van hun voertuigen van bepantsering voor het escorteren van konvooien en voor het patrouilleren rond vliegvelden en andere doelen.

Specificatie.
M37.
Bemanning:
1 + 2 (plus 6 tot 8 in het compartiment).
Gewicht: Leeg:2585 kg ; Beladen:3493 kg.
Motor: Een Dodge T245 zescilinder benzinemotor van 58 kW (78 pk).
Afmetingen: Lengte:4,8 m ; Breedte:1,8 m ; Hoogte:2,3 m.
Prestaties: Maximumsnelheid op de weg:88,5 km/u ; Bereik:362 km.
Hellingshoek: 68°.
Doorwaaddiepte: 1,1 m.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Logistieke voertuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron