SdKfz 251, middelzware pantserwagen.

Moderators: Messalina, Tandorini

SdKfz 251, middelzware pantserwagen.

Berichtdoor Tandorini » 14 mei 2010, 16:23

Een SdKfz 251 ergens in Rusland.

De SdKfz 251 middelzware pantserwagen is een serie halftracks die op grond van dezelfde specificatie als de SdKfz 250 ontstond. De SdKfz 250 werd echter geclassificeerd als een lichte eentonner, en de SdKfz 251 was een middelzware drietonner. De SdKfz 251 was een produkt van Hanomog in Hannover, maar de romp en bovenbouw werden door Büssing-NAG geproduceerd. De basis van de SdKfz 251 was de SdKfz 11 leichter Zugkraftwagen 3-ton artilleriehalftrack. Begin 1939 werden de eerste productieexemplaren ingedeeld bij de 1e Tankdivisie.
Er waren vier basismodellen. Elk volgende model was een versimpeling van zijn voorganger om productietijd en kosten te besparen.



Infanterievoertuig.
De SdKfz 251 was in eerste instantie bedoeld als gepantserd personeelsvoertuig dat maximaal twaalf militairen (een complete infanteriegroep) kon vervoeren. Deze SdKfz 251/1 versie werd in de grootste aantallen geproduceerd. Hij was met minimaal twee machinegeweren bewapend, naast de wapens van de bemanningsleden. De SdKfz 251/1 was een zeer capabel gevechtsvoertuig, dat de snelle Panzerformaties bij kon houden.
Er waren maar liefst 22 speciale varianten op het basisontwerp, de gebruikelijke plaatselijke en officieuze aanpassingen niet meegerekend. Ze varieerden van wapendragers en ambulances tot waarnemingsvoertuigen, commando- en communicatievoertuigen (zowel radio als telefonie), en voertuigen met zoeklichten of luchtafweergeschut. Er waren zelfs tankdestroyers met lange 75-mm antitankkanonnen. Misschien was de 'Stuka zum Fuss' ('duikbommenwerper te voet' of 'infanterie-Stuka') wel de krachtigste versie van de SdKfz 251/1. Dit was een personeelsvoertuig met een stalen buisframe dat boven de romp hing en waarop drie raketlanceerders aan weerszijden van het voertuig vervoerd werden. De 28-cm of 32-cm raketten waren op deze frames in hun vervoerskisten bevestigd. Ze werden vanaf korte afstand afgeschoten op specifieke doelen of terrein. Het waren krachtige wapens, vooral voor straatgevechten. Andere SdKfz 251-versies, zoals de SdKfz 251/9 die met een kort 75-mm tankkanon was bewapend, waren echter veel accurater. Er bestond een vlammenwerperversie (de SdKfz 251/16) en een variant die tegen laagvliegende vliegtuigen was bedoeld. Deze SdKfz 251/21 verscheen later in de oorlog en had drie stuks 15-mm of 20-mm vliegtuiggeschut gemonteerd op een enkele affuit.

Meer vuurkracht.
Vanwege het almaar groeiende aantal vijandelijke tanks was er meer vuurkracht nodig. Dit leidde in 1944 tot de conversie van de SdKfz 251/22. Hitler wilde een maximale hoeveelheid gemotoriseerde vuurkracht tegen tanks. Daarom werd het PaK 40 75-mm kanon simpelweg in het gevechtscompartiment van de halftrack geplaatst, door de wielen en staart te verwijderen. Dit was de laatste officiële versie van de SdKfz 251. Er waren echter talloze andere prototypes die verschillende wapens vervoerden, zoals 88-mm PaK-kanonnen, 20-mm Flakvierling wapens en een scala aan oude koepels van vreemde wapens.
Interessant was de SdKfz 251/20 Uhu. De Uhu werd in 1944 ontwikkeld toen er speciale nachteenheden werden geformeerd. Hij had een infrarood zoeklicht en opereerde samen met ondersteunende tankeenheden.
In totaal zijn er tot 1944 rond de 14.500 voertuigen uit de gehele SdKfz 251-serie gebouwd. Het is waarschijnlijk een van de meest herkenbare van alle gepantserde gevechtsvoertuigen die bij de pantserformaties in gebruik waren. De SdKfz 251's werden aan alle fronten ingezet, meestal in nauwe samenwerking met tanks. Hoewel de vroege versies enkele betrouwbaarheidsgebreken bertoonden, groeide het type in al zijn rollen uit tot een solide en betrouwbaar voertuig.
Na de Tweede Wereldoorlog verscheen er een door Skoda gebouwd model van de SdKfz 251. Deze OT-810 bleef tot ver in de jaren zeventig een van de standaard personeelsvoertuigen van het Tsjecho-Slowaakse leger.

Specificatie.
Bemanning:
12.
Gewicht: 7810 kg.
Motor: Een Maybach HL 42 6-cilinder benzinemotor van 75 kW (100 pk).
Afmetingen: Lengte: 5,8 m ; Breedte: 2,1 m ; Hoogte: 1,8 m.
Prestaties: Maximumsnelheid op de weg: 52,5 km/u ; Bereik op de weg: 300 km.
Hellingshoek: 24°.
Doorwaaddiepte: 60 cm.
Bewapening: Zie tekst.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Re: SdKfz 251, middelzware pantserwagen.

Berichtdoor Tandorini » 14 mei 2010, 22:13

Varianten:

NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Logistieke voertuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron