Volkswagen Kübel.[Wo2-D.]

Moderators: Messalina, Tandorini

Volkswagen Kübel.[Wo2-D.]

Berichtdoor Tandorini » 07 jun 2008, 22:29

Licht personeelsvoertuig.
Een van de beroemste militaire voertuigen uit de Tweede Wereldoorog was de Volkswagen Kübel (Tobbe),de Duitse tegenhanger van de Amerikaanse Jeep.De fundamenten werden in 1933 gelegd toen Adolf Hitler,die juist Kanselier was geworden,aan twee auto-ontwerpers (dr. Ferdinand Porsche van Auto-Union en Werlin van Mercedes-Benz) opdracht gaf tot het ontwerpen en snel produktieklaar maken van een betrouwbare en betaalbare auto voor de bevolking.In januai van het jaar erop werd het prototype van deze 'Volkswagen' gepresenteerd.Van 1935 tot 1938 verschenen nieuwe prototypes en werden twee voorseries van 30 stuks met een luchtgekoelde 1000 cc benzinemotor gebouwd.De nieuwe auto zou in produktie gaan zodra de speciaal ervoor geplande fabriek in Wolfsburg gereed zou zijn.Dat was het geval in 1938 en de produktie begon in maart 1940.Tegen die tijd hadden een kwart miljoen Duitsers 1000 Reichsmark neergeteld als aanbetaling.

Terreinvoertuig.
In 1936 verscheen ook het eerste ontwerp voor een terreinvoertuig op basis van de Volkswagen,de TYP 62.Toen in 1938 na de annexatie van Tsjechoslowakije werd besloten dat de Volkswagen het enige nieuwe lichte personeels-voertuig van de Duitse strijdkrachten zou worden,waren enkele aanpassingen aan het ontwerp ndig.Aldus ontstond de TYP 82.De eerste exemplaren werden ter evaluatie aan het leger aangeboden.De reacties waren niet onverdeeld gunstig.Het leger oordeelde dat een watergekoelde motor nodig was en meende dat alleen een 4x4 voldoende terreinvaardigheid zou hebben.Toch werden enkele voertuigen bij tankeenheden ingedeeld tijdens de invasie van Polen in september 1939.Ze bleken zeer goed te voldoen en waren ten minste zo terreinvaardig als andere,pure terreinvoertuigen.

Produktie vanaf 1940.
De produktie ging al van start voordat de fabriek in Wolfsburg helemaal gereed was.De civiele produktie werd op de lange baan geschoven en de carrosseriepanelen moesten voorlopig in een fabriek in Berlijn worden gemaakt.De auto was uitermate licht en gemakkelijk te onderhouden.Hij werd zo goedkoop mogelijk geproduceerd.In veel opzichten deed de Volkswagen denken aan de Jeep.Hij had een dwarse torsiestaafvering en een transmissie met een automatisch sperdifferentieel die zeer goed voldeed in het terrein.Na enige aanloopmoeilijkheden groeide de luchtgekoelde Volkswagen TYP 1 boxermotor uit tot een zeer betrouwbare krachtbron,die in zijn oorspronkelijke vorm 17,9 kW leverde.De motor werd later vergoot tot 1100 cc en leverde toen 18,6 kW.Deze motor werd in alle versies vanaf maart 1943 igebouwd.De TYP 82 was zeer gemakkelijk te onderhouden en voldeed aan alle eisen die het leger eraan stelde,met name in de Noord-Afrikaanse Woestijn en op de uitgestrekte vlaktes van de Westelijke en Zuidelijke USSR.Daar as de TYP 82 een van de weinige voertuigen die vooruit kwamen over de rasputitsa (modder) in de lente en herfst zonder vast te lopen.En zelfs als dat gebeurde,was het voertuig zo licht dat twee man hem doorgaans wel weer in beweging kregen.

Eenvoudige constructie.
De militaire versie had een carrosserie van plaatmetaal met een opvouwbare kap.Het voertuig had vier deuren.De dragende delen van de carrosserie bestonden uit stalen buizen.De viercilinder boxermotor lag plat achter de achteras.Het chassis had als een 'ruggegraat' een stalen buis,die zich naar achteren vertakte..Stalplaat aan weerszijden droeg de carrosserie.De vooras bestond uit een stalen buis met daarin de beide torsiestaven van de vering.Aan weerszijden van het differentieel zaten kruiskoppelingen waarop de beide achterassen aangesloten waren.De achterwielen waren in de dwarsrichting gestabiliseerd vanaf het differentieelhuis.Door middel van hulptandwielkasten in elk achterwiel zaten de beide halve assen hoger dan de wielnaven,waardoor de auto extra grondspeling had.Alle vier de wielen waren onafhankelijk geveerd en de achtervering had dubbel werkende hydraulische schokbrekers.De besturing was van het conventionele tandbeugeltype.De mechanische remmen werden met remkabels bediend en hadden trommels met een dubbele hefboomwerking.De Volkswagen had een enkelvoudige droge plaatkoppeling en een overdrive op de vierde versnelling.De benzinetank bevond zich voor het dashboard aan de rechterkant.

Gesloten body.
Er werd ook een gesloten variant uitgebracht,die de aanduiding TYP 92 kreeg.Deze had van meet af aan de grotere motor.Toen medio 1944 de produktie van de TYP 82 werd beëindigd,waren er ongeveer 55.000 exemplaren gebouwd.Van de Jeep rolden tussen 1941 en het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1945 meer dan 600.000 van de band.
Op 2 augustus 1940 werd besloten om het chassis 6 à 8cm te verbreden om aan de eisen voor verschillende body's te kunnen voldoen.Zo ontstond deTYP 86.De normale Kübel was niet erg succesvol in de woestijn,en darom werd een speciale tropenfeste versie ontwikkeld met onder meer grotere banden.De Kübel werd in Afrika vaak aangeduid als 'Deutshes Kamel'.Er werden tal van speciale varianten van de Kübel ontwikkeld,die merendeels daadwerkelijk bij de Wehrmacht hebben dienstgedaan.

Specificatie.
TYP 82
Afmetingen:Lengte 3,73m;Breedte 1,6m;Hoogte 1,35m;Wielbasis 2,39m.
Gewicht:Netto 635 kg.
Motor:Een Volkswagen TYP 1 4-cilinder boxer benzinemotor van 998 cc met een vermogen van 17,9 kW;vanaf maart 1943 een Volkswagen TYP 1 4-cilinder boxer benzinemotor van 1131 cc met een vemogen van 18,6 kW.
Transmissie:Sperdifferentieel met vier versnellingen vooruit en één achteruit met overdrive op de vierde versnelling.
Banden:5,25x16.

Afbeelding

Afbeelding

Twee prachtig gerestaureerde Kübels.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Logistieke voertuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron