Jagerevolutie tussen de wereldoorlogen.

Moderators: Messalina, Tandorini

Jagerevolutie tussen de wereldoorlogen.

Berichtdoor Leopard » 14 aug 2009, 20:37

De Schneider Trophy en Duitse geheime projecten.
Na de wapenstilstand van 1918 schrompelden de defensiebudgetten overal in en er bleef nauwelijks geld beschikbaar voor de ontwikkeling van nieuwe jagers. De Schneider Trophy was echter een belangrijke stimulans voor het ontwerpen van hoogwaardige casco's en motoren. Vanaf 1934 ontwikkelde Duitslandin het geheim zijn eigen jagers.

In 1912 organiseerde de Franse zakenman Jacques Schneider een jaarlijkse race voor watervliegtuigen. Na de races van 1913 en 1914 kwam de organisatie tot stilstand door de Eerste Wereldoorlog,maar in 1919 werd de draad weer opgepikt,met als deelnemers Frankrijk,Groot-Brittannië en Italië. De hoge eisen die aan de snelle Schneider watervliegtuigen werden gesteld,vormden een belangrijke prikkel voor de Europese ontwerpers van jachtvliegtuigen. Vreemd genoeg stagneerde het ontwerpen van jagers in de VS nogal,hoewel dat land de nodige successen behaalde in de Schneider-races. In 1923 nam de US Navy met groot succes deel en zou in 1924 met gemak de race gewonnen hebben als men zich niet had teruggetrokken. In 1925 wonnen de Amerikanen opnieuw.
In 1926 waren de bloedrode Italiaanse Macchi eendekkers heer en meester. Daarom werd de race van 1927 in Venetië gehouden. Tegen de wensen van het ministerie van Financiën en zelfs RAF-opperbevelhebber Lord Trenchard in nam de RAF deel met een ranke S.5 eendekker,en won de race.
De volgende race werd in 1929 gehouden te Calshot in Engeland. De Supermarine S.6,die met een speciaal ontworpen Rolls-Royce R motor van 1417 kW (1900 pk) was uitgerust,versloeg andermaal de nieuwste Macchi's. Voor de race van 1931 bouwde Supermarine de S.6R en voerde Rolls-Royce de Type R op tot 1752 kW (2350 pk). De Britten wonnen daarmee voor de derde keer in successie en mochten de Schneider Trophy houden. De relatie tussen de S.6B en de latere Spitfire wordt nogal eens overschat,maar Rolls-Royce ontwikkelde vanuit de Type R later de Griffon motor,die met veel succes in de latere Spitfires werd gebruikt.


Afbeelding
Reginald Mitchel,de ontwerper van de S.6B,ontwierp later de Spitfire. Intussen werkte het team dat de Type R motor had ontwikkeld,aan de Merlin en de Griffon.

Duitse Experimenten.
Na de Eerste Wereldoorlog nam Duitsland geen deel aan de Schneider races en mocht geen jachtvliegtuigen ontwerpen. Toen Adolf Hitler in 1933 aan de macht kwam,lapte hij dat soort restricties echter aan zijn laars.
Op 1 januari 1934 ontvouwde zijn productieminister Erhard Milch een plan om op 30 september 1935 4021 vliegtuigen gereed te hebben. Dat was een groter aantal dan alle overige West-Europese landen samen produceerden.

Jagerspecificatie.
De eerste jager die in de behoefte van de Luftwaffe voorzag,was de Arado Ar 65. Terwijl dit toestel vooral als trainer werd gebruikt,ontwikkelde Heinkel de betere He 51,die was gebaseerd op een vliegtuig dat in 1929 in het geheim voor de Sovjet-Unie was ontworpen. Grote aantallen He 51's kwamen in actie in de Spaanse Burgeroorlog,waar ze niet opgewassen bleken tegen de Polikarpov I.15.
Eind 1936 werd Hermann Goerings nieuwe Luftwaffe uitgerust met de onopvallende Ar 68 tweedekker,maar al in 1934 was een specificatie opgesteld voor een veel betere jager,een eendekker met een metalen dragende huid,die moest worden uitgerust met de Jumo 210 motor.

Duitse superjager.
In 1935 werden vier kandidaten beproefd.De Ar 80 was een laagdekker met vast onderstel. De Fw 159 was een parasoldekker met een intrekbaar onderstel.
Heinkels sierlijke He 112 was de gedoodverfde winnaar,maar de onbekende Willy Messerschmitt deed een onverwachte,maar succesvolle poging met zijn Bf 109. De Bf 109 was het eenvoudigst te produceren,maar had een geavanceerde,scherpe vleugel. Hij verpletterde de concurrentie door probleemloos een snelheid van 467 km/u te halen. Om de superioriteit van de nieuwe jager te benadrukken,bouwde Duitsland ook de Me 209,maar nadat hij op 26 april 1939 een nieuw wereldsnelheidsrecord van 755,14 km/u neerzette,werd hij gepresenteerd als de Bf 109R. Hoewel de Me 209 bedoeld was als prototype voor een nieuwe jager,werd die nooit in productie genomen.


Afbeelding
In februari 1925 vroeg het Britse Air Ministry vliegtuigbouwer Gloster twee racevliegtuigen te bouwen voor deelname aan de Schneider Trophy. Bij de tests met het eerste prototype bleek dit enigzins instabiel om de lengte-as te zijn. Dit werd gecorrigeerd en aldus ontstond de Gloster IIIA. Het nog niet verbeterde tweede prototype raakte voor de race beschadigd,maar werd gerepareerd en kreeg de aanduiding Gloster IIIB. Beide toestellen werden later gebruikt als trainers.
Avatar gebruiker
Leopard
1e Soldaat
1e Soldaat
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 26 okt 2008, 20:58

Re: Jagerevolutie tussen de wereldoorlogen.

Berichtdoor Tandorini » 18 maart 2011, 22:33

BRITAIN WINS THE SCHNEIDER FOR GOOD(Hampshire, England, Sept. 13 1931)
The streamlined Supermarine S.6B seaplane proved supreme today, winning the Schneider Trophy outright for Britain. After the failure of US, Italian and French engineers to get aircraft ready in time, the British accepted no delays and produced three machines.
Watched by tens of thousands in fine weather on the beaches of Hampshire and the Isle of Wight, Flt. Lt. J.N. Boothman took off from Calshot in aircraft S1595. With the throttle fully open, he completed his first circuit at 344-mph, but noticed overheating and slowed down. He knew that at that speed he could expect the 2,350-hp V-12 Rolls-Royce engine to melt on its mounts after 45-90 minutes. Flt. Lt. G H Stainforth then flew a straight 1.8 mile course to set a world record of 379.05 mph. He is confident of exceeding 400mph.

ITALIAN SEAPLANE FLASHES TO SPEED RECORD (Lake Garda, Italy October 23, 1934)
After years of tribulation and fatal crashes the Macchi MC72 racing seaplane has twice pushed up the world speed record. On April 10- last year Warrant Officer Francisco Angello set the new mark at 423.8mph. Today the same pilot and seaplane reached the exceptional average speed of 440.68mph.
This record will be hard to beat and may well stand for many years. The MC.72, designed by Mario Castoldi, is powered by two huge Fiat engines joined end-to-end to form one 3,100hp unit.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Luchtmacht:Algemeen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron