Tupolev Tu-22M 'Backfire'.

Moderators: Messalina, Tandorini

Tupolev Tu-22M 'Backfire'.

Berichtdoor Tandorini » 11 apr 2009, 16:41

Middelzware strategische bommenwerper.
De Tu-22M werd ontwikkeld vanuit de eerdere Tu-22 en had VG-buitenvleugels (variabele vleugels,verstelbare geometrie).Het eerste prototype,de Tu-22M-0,vloog voor het eerst in 1969.De 'Backfire',die is uitgerust met een variant van de motoren die aanvankelijk voor het supersonische Tu-144 verkeersvliegtuig waren bedoeld,is zeer snel,zelfs op geringe hoogte.De Tu-22M heeft onvoldoende bereik voor strategische missies en geldt dan ook als een middelzware bommenwerper.Het eerste in serie geproduceerde was de Tu-22M2 'Backfire-B' (221 gebouwd) voor de Russische luchtmachtonderdelen VVS en AV-MF.Ze zijn gewoonlijk bewapend met een enkele standaard Kh-22 standoff-raket,maar ze kunnen drie van deze wapens meenemen.Deze variant werd in 1978 ingedeeld bij 185 GvTBAP en diende ook in Afghanistan.


Afbeelding

De Tu-22M kan drie supersonische Kh-22M (AS-4 'Kitchen') geleide kernraketten voor gebruik tegen schepen en landdoelen meevoeren.In de Koude Oorlog waren met name de Amerikaanse Carrier Air Groups belangrijke doelen voor de grote Tupolev bommenwerper.
Met zijn scherp naar voren stekende luchtinlaten is de Tu-22M gemakkelijk te herkennen.Het type wordt nog steeds veel gebruikt door Rusland en de Oekraine.


Laatste versie.
De laatste met raketten uitgeruste bommenwerper is de Tu-22M-3 'Backfire-C' (268 gebouwd).De M-3 heeft verstelbare vleugels en naar voren hangende vierkante uitlaten die voor nog sterkere motoren lucht aanvoeren.Ook heeft deze versie een grotere wapenlading.
Nog steeds is de M-3 wat aantallen betreft de belangrijkste bommenwerper van de luchtmacht.Zeven regimenten vliegen ermee,waaronder een met de M-2.De AV-MF beschikt over ongeveer tachtig Tu-22M's (voornamelijk M-3's),die zijn verdeeld over divisies van de Noordelijke en de Stille Oceaan luchtvloten.De AV-MF heeft twaalf M-3's die zijn omgebouwd tot Tu-22MR verkenners,en schijnt ook enkele Tu-22M-2R toestellen te hebben.Vanwege de vertraging bij het ontwikkelen van de Sukhoi T-60,de beoogde opvolger van de Tu-22M-3,wordt de 'Backfire' opgewaardeerd.De Tu-22M's van de luchtmacht en de marineluchtvaartdienst worden opgewaardeerd tot de Tu-245 standaard met nieuwe radar,nieuwe raketsystemen en een automatische terreinvolgfunctie.Enkele overtollige Tu-22M-3's zijn omgebouwd tot Tu-22MP prototypes van een beoogde EW-escortevariant met elektronische stoorzenders.De andere gebruiker van de 'Backfire' is Oekraine,dat de voormalige Zwarte-Zeevlootregimenten met 'Backfires' in handen heeft gekregen.Drie zware bommenwerperregimenten zijn uitgerust met zo'n vijftig toestellen.

Specificatie.
Type: Middellange-afstands-bommenwerper : Maritiem aanvalstoestel en verkenner.
Motoren: Twee Nk-25 turbofans van 245,2 kN elk.
Prestaties: Maximale horizontale snelheid:2000 km/u op 11.000 m ; Gevechtsbereik zonder bijtanken:1850 km.
Gewichten: Leeg:54.000 kg ; Maximaal startgewicht:130.000 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:34,3 m gespreid ; Lengte:39,6 m ; Vleugeloppervlak:170 m² gespreid.
Bewapening: Een GSh-23 23-mm kanon in de staart ; Maximale lading 24.000 kg.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron