Vickers Valiant.

Moderators: Messalina, Tandorini

Vickers Valiant.

Berichtdoor Tandorini » 12 apr 2009, 19:55

Eerste van de V-bommenwerpers.
De Vickers Type 667 Valiant vloog voor de eerste keer op 18 mei 1951 en ondanks het feit dat er al twee types van de zogenaamde V-bommenwerpers waren besteld,werd ook de Valiant in productie genomen.Dit was waarschijnlijk als extra zekerheid tegen mogelijke 'mislukkingen' van de andere types.Het was een prima toestel dat werd voortgestuwd door vier Avon motoren die zich diep in de vleugelwortel bevonden.Het dubbele landingsgestel was electrisch intrekbaar en de vijfkoppige bemanning bevond zich in een onder druk gebrachte cabine in de neus van het toestel.Vickers bouwde 108 exemplaren,inclusief prototypes,en vanaf januari 1955 deed het type dienst bij tien RAF-squadrons.
In eerste instantie waren de bommenwerpers in een witte kleur gespoten,met bleke roundels en serienummers.Het type had een zeer moderne navigatie- en bommenrichtapparatuur aan boord.

Afbeelding


In 1956 ontving No.7 Squadron zijn Valiant B.Mk 1's en werd hiermee het zesde Valiant-squadron van de RAF.Het toestel werd afgeleverd in een geheel zilveren kleurenschema.No.7 Squadron had daarvoor met Lincolns gevlogen en de komst van de Valiant betekende een grote verandering in het operationele leven van de eenheid.


Suezcrisis.
Eind 1956 werden de zaken serieus voor de Valiant-crews,toen vier squadrons Egyptische doelen bombardeerden ten tijde van de rampzalige Suez-campagne.Het waren de Valiants die alle praktijktests van Groot-Brittannië met nucleaire wapens uitvoerden.Er waren verkennings-,tanker- en multirole versies en vanaf 1963 kregen de Valiants een grijs/groene camouflage.ze werden ingezet bij missies op lage hoogte waarbij gebruik werd gemaakt van conventionele bommen ter ondersteuning van het hoogste geallieerde commando in Europa (SACEUR,Supreme Allied Commander,Europe) als NAVO-macht,hoewel nog wel met Groot-Brittannië als thuisbasis.Inmiddels waren de Valiants de enige tanktoestellen in de lucht van de RAF,en dus was het een klap toen in januari 1965 de toestellen ten gevolge van haarscheurtjes moesten worden teruggetrokken.

Specificatie.
Type: Vijfzits bommenwerper en tanktoestel.
Krachtbron: Vier 46,70 kN Rolls-Royce Avon 201 turbojets.
Prestaties: Maximumsnelheid:912 km/u op een hoogte van 9145 m ; Dienstplafond:16.460 m ; Bereik met gereduceerde bommenlading:7242 km.
Afmetingen: Spanwijdte:34,85 m ; Lengte (met normale lengte staartkegel):33 m ; Hoogte:9,81 m ; Vleugeloppervlak:219,44 m².
Bewapening: Normale bommenlading maximaal maximaal vier kernbommen of 9526 kg aan conventionele bommen.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Een gecamoufleerde Valiant.De B.Mk 1 was een capabele bommenwerper,maar zijn casco was niet bestand tegen de belasting van het vliegen op geringe hoogte.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast