Vickers F.B.27 Vimy,zware bommenwerper.

Moderators: Messalina, Tandorini

Vickers F.B.27 Vimy,zware bommenwerper.

Berichtdoor Tandorini » 02 jun 2009, 18:12

Het prototype van de Vickers F.B.27 Vimy vloog op 30 november 1917 voor het eerst.Net als de de Havilland D.H.10 Amiens en de Handley Page V/1500 moest het toestel strategische bombardementen vanuit Groot-Brittannië op Duitsland mogelijk maken.
Voor de wapenstilstand van 11 november 1918 werden er enkele toestellen bij Britse squadrons in Frankrijk gestationeerd,maar geen ervan werd tijdens de oorlog operationeel ingezet.De F.B.27A Vimy Mk II werd in productie genomen,maar de aanvankelijke grote order werd vanwege het einde van de oorlog teruggebracht tot 230 stuks.Pas in juli 1919 was de Vimy volledig operationeel bij No. 58 Squadron in Egypte.Daarna volgden andere eenheden in het Midden-Oosten en vervolgens in Groot-Brittannië zelf.Het toestel bleef een prominente rol spelen tot het in de jaren 1924-'25 door de Vickers Virginia werd vervangen.


Afbeelding

De Vickers F.B.27 Vimy werd als zware bommenwerper voor het RFC ontworpen,maar in oktober 1918 was slechts een enkele Vimy Mk IV in Frankrijk gestationeerd.Het werd het standaardtoestel van de eerste bommenwerpersquadrons van de RAF en werd legendarisch toen Alcock en Brown er voor het eerst de Atlantische Oceaan mee overstaken.


Lange-afstandsvluchten.
De Vimy heeft zich onsterfelijk gemaakt in de annalen van de luchtvaartgeschiedenis door enkele sensationele eerste vluchten,waaronder de eerste Atlantische-Oceaanoversteek van west naar oost door John Alcock en Arthur Whitten Brown,de eerste vlucht van Engeland naar Australië door Ross en Keir Smith en hun bemanning,en de eerste vluchtpoging van Engeland naar Zuid-Afrika door Pierre van Ryneveld en Christopher Q. Brand,waarvan de laatste etappe werd afgelegd per D.H.9.De laatste variant van de Vimy was de Vicker Vernon bommenwerper/transportvliegtuig,dat in 1921 werd gebruikt bij politionele acties in Irak.Ze vlogen bij Nos. 45 en 70 Squadrons te Hinandi en voerden niet alleen hun basistaken uit,maar werden ook als vliegende ambulances gebruikt en speelden een rol bij het openen van de luchtpostroute van Caïro naar Bagdad.

Specificatie:
Type:
Zware lange-afstandsbommenwerper.
Motoren: Twee Rolls-Royce Eagle VII 12-cilinder V-motoren van 268 kW (360 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:166 km:u op zeeniveau ; Plafond:2135 m ; Vliegbereik:1448 km.
Gewichten: Leeg:3222 kg ; Maximaal startgewicht:4937 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:20,75 m ; Lengte:13,27 m ; Hoogte:4,76 m ; Vleugeloppervlak:122,44 m².
Bewapening: Een Lewis 7,7-mm mitrailleur op een Scarff-ring in de neus en op de rug, en maximaal 1123 kg aan bommen aan externe rekken.


Website over de Vickers Vimy replica: http://www.vimy.org/home.html
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron