Zeppelin-Staaken R serie,reuzenbommenwerpers.

Moderators: Messalina, Tandorini

Zeppelin-Staaken R serie,reuzenbommenwerpers.

Berichtdoor Typhoon » 07 jun 2009, 16:35

Afbeelding

Kort na het begin van de Eerste Wereldoorlog pleitte graaf von Zeppelin voor de ontwikkeling van zware bommenwerpers die volgens hem een grote rol zouden gaan spelen in de oorlog.Onder leiding van professor Baumann werden de eerste van die bommenwerpers ontworpen.De eerste was de Zeppelin-Staaken VGO.I,die de belangrijkste trekken van de latere reuzenbommenwerpers al definieerde.De VGO.I was een tweedekker met platte flanken en een tweedekkerstaart.Het toestel had een staartslof en een meerwiels hoofdonderstel,plus extra wielen onder de neus.De VGO.I vloog op 11 april 1915 voor het eerst,maar bleek te weinig motorvermogen te hebben.De productieversie van de R.VI,waarvan de eerste in juni 1917 werd afgeleverd,had niet meer een motor in de neus.Er werden in totaal 18 R.VI's gebouwd.De eerste liep bij het bedrijf zelf van de productielijn,de rest werd gebouwd bij onderaannemers Aviatik (zes),Ostdeutsche Albatros Werke (vier) en SchütteLanz (zeven).

Afbeelding

De opmerkelijke Zeppelin-Staaken R serie werd gebouwd zonder dat de bouwers enige ervaring hadden met zulke kolossale vliegtuigen.Met vallen en opstaan ontstond een bommenwerper met een zevenkoppige bemanning die een grote bommenlast kon meevoeren.Afgebeeld is een R VI.


Operationele service.
Er waren twee eenheden die met de R.VI vlogen, de Riesenflugzeug-Abteilung (Rfa) 500 en Rfa 501. Deze waren van juni 1917 tot augustus 1917 operationeel aan het Oostelijk front (Alt-Auz en Vilua in Kurland ).
In september 1917 kwam Rfa 501 naar Sint-Denijs Westrem (België), voor operaties tegen Frankrijk en Groot-Brittannië. Ze werd later naar Scheldewindeke overgeplaatst.
Rfa 500 werd gestationeerd te Castinne in Frankrijk, die voornamelijk de Franse vliegvelden en de Franse havens aanviel.

Varianten.
Ze werden in 1918 opgevolgd door de gelijksoortige R.XIV (drie stuks) en R.XV (drie stuks),die allebei vijf Maybach Mb.IV motoren hadden.Een modernere viermotorige versie van Aviatik had een Bz. IVa motor van 164 kW (220 pk) en een Bz. VI van 395 kW (530 pk) in elke motorgondel en kreeg de aanduiding R.XVI (AV).Er zouden er drie gebouwd worden,maar slechts één was voltooid toen de vrede getekend werd.Varianten waren de enkelvoudige R.VII die van de R.IV verschilde doordat hij twee Mercedes D.III's in de neus en vier Benz Bz. IV's in de gondels had,het Type L watervliegtuig met twee drijvers en vier Mercedes D.IVa motoren van 194 kW (260 pk),en drie Type 8301 watervliegtuigen met dezelfde motoren maar een geheel vernieuwde romp.

Specificatie.
R.VI.
Type:
Zware bommenwerper met zeven emanningsleden.
Motoren: Vier Maybach Mb.IV motoren van 183 kW (245 pk) of Mercedes D.IVa zescilinder lijnmotoren van 194 kW (260 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:135 km/u ; Plafond:4320 m ; Maximale vliegduur:10 uur.
Gewichten: Leeg 7921 kg ; Maximaal startgewicht:11.848 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:42,2 m ; Lengte:22,1 m ; Hoogte:6,3 m ; Vleugeloppervlak:332 m².
Bewapening: Vier 7,92-mm Parabellum mitrailleurs plus een maximale bommenlast voor korte afstanden van 2000 kg.
Who dares wines.
Avatar gebruiker
Typhoon
Adjudant-chef
Adjudant-chef
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 31 mei 2008, 19:44

Re: Zeppelin-Staaken R serie,reuzenbommenwerpers.

Berichtdoor Tandorini » 31 jul 2009, 11:23

Bericht uit Het Nieuwsblad van 09/01/2007

Comité ontdekt grootste bommenwerper WO I
Verre speurtocht schept duidelijkheid


Langemark-Poelkapelle - Na heel wat puzzelen met wrakstukken uit de Eerste Wereldoorlog, ontdekte Piet Steen dat zijn vliegtuigonderdelen afkomstig zijn van een neergestorte Duitse bommenwerper. Dit toestel was het grootste vliegtuig uit WO I.
Landbouwer Daniël Parrein uit Poelkapelle bracht de zaak in 1981 aan het rollen, toen hij bij het ploegen op enkele wrakstukken van een vliegtuig stootte. Sommigen dachten dat het ging om het toestel van de Franse oorlogspiloot Georges Guynemer, die tijdens WO I in Poelkapelle neerstortte. Het recente onderzoek van Piet Steen, lid van het plaatselijke Georges Guynemer-herdenkingscomité, maakt nu komaf met die stelling.

,,Bij een werkbezoek aan het Musée de l'Air et de l'Espace in Parijs vroegen we advies aan enkele gespecialiseerde technici. Nadat zij foto's van onze brokstukken hadden gezien, kwamen ze tot de conclusie dat het om een zware Duitse bommenwerper ging.''

Vervolgens trok Steen met zijn vliegtuigonderdelen naar het Koninklijk museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel. Daar trof hij enkele gelijkenissen aan met een Mercedes IVa motor uit een Gotha-bommenwerper. Toch raakte zijn onderzoek op een dood spoor.

,,Gelukkig vernamen we toen dat er in 1918 een Zeppelin-Staaken met een Mercedes IVa motor was neergestort in Westrozebeke, niet ver van de vindplaats van onze wrakstukken. Die informatie leidde ons naar het Poolse Air Museum in Krakau. Daar bevond zich de laatste motorengondel uit zo'n vliegtuig. Ingegraveerde kentekens met het vliegtuignummer namen de laatste twijfels weg. We hadden te maken met de Zeppelin-Staaken RVI R34/16.''

Vleugelbreedte van 42,2 meter

Deze Duitse toestellen waren met een vleugelbreedte van 42,2 meter de grootste vliegtuigen uit WO I. Er werden maar 18 vliegtuigen van dit type gemaakt. Ze konden 2000 kilogram bommen meezeulen en opereerden boven Londen en Noord-Frankrijk.

Steen en collega Johan Vanbeselaere hopen dat deze ontdekking geen eindpunt is.

,,Hopelijk leidt onze vondst tot verder onderzoek naar de inzet van reuzenbommenwerpers tijdens WO I. Dat hangt af van de bevoegde autoriteiten. Maar de vele schouderklopjes die we al kregen, zelfs vanuit Australië, stemmen ons gunstig.''
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron