Handley Page Hyderabad en Hinaidi,zware bommenwerpers.

Moderators: Messalina, Tandorini

Handley Page Hyderabad en Hinaidi,zware bommenwerpers.

Berichtdoor Typhoon » 07 jun 2009, 17:55

Afbeelding

Een line-up van Handley Page Hyderabad's.

Naar aanleiding van Specificatie 31/22 van het Air Ministry ontwikkelde Handley Page vanuit zijn Type W.8 lijntoestel een tweemotorige zware nachtbommenwerper.Het toestel werd bij de Royal Air Force in dienst genomen als de Hyderabad.Het prototype,met de aanvankelijke aanduiding Type W.8d maar later H.P.24,maakte zijn eerste vlucht in oktober 1923 met twee 336-kW Napier Lion IIB W-motoren.Tijdens tests bleek de nieuwe bommenwerper beter te presteren dan de concurerende Vickers Virginia Mk III en uiteindelijk werden er circa 45 toestellen voor de RAF gebouwd.Het type werd in december 1925 in gebruik genomen door No. 99 Squadron.Tot 1930 bleef het in eerstelijnsdienst opereren.Van 1930 tot 1933 werd het toestel gebruikt door de reserveluchtmacht.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Een Handley Page Hinaidi.

Hinaidi.
In het kader van Specificatie 13/29 werd een verbeterde versie van de Hyderabad ontwikkeld.Deze H.P.33,beter bekend als de Hinaidi Mk I,verschilde voornamelijk van zijn voorganger door zijn twee Jupiter VIII stermotoren.Het eerste prototype was een aangepaste versie van een Hyderabad.Later volgden twee extra prototypes die nieuw gebouwd waren.De tweede hiervan had een W.10-romp,waardoor het toestel ook voor troepentransport getest kon worden.Er werden zes Hinaidi Mk I productiemodellen gebouwd.De laatste drie hadden een geheel metalen basisromp.Dit leidde tot de constructie van een H.P.36 prototype en 33 productieexemplaren van de Hinaidi Mk II,met dezelfde geheel metalen basisstructuur.Naast de nieuwgebouwde toestellen werden ook zeven Hyderabads van de RAF aangepast tot Hinaidi Mk I's.Net als zijn voorganger trad de Hinaidi ook in dienst bij No. 99 Squadron.De toestellen bleven hier in eerstelijnsdienst totdat ze vanaf november 1933 werden vervangen door de Heyford.Daarnaast werd vanuit de Hinaidi Mk I en Mk II het Clive troepentransporttoestel ontwikkeld.

Specificatie.
Hinaidi Mk II.
Type:
Zware vierzits nachtbommenwerper met vierkoppige bemanning.
Motoren: Twee Rolls-Royce Kestrel IIIS of IIIS-5 V-motoren van elk 429 kW (575 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:229 km/u op 4000 m ; Kruissnelheid:185 km/u op 3000 m : Klim naar 3050 m in 15'18" ; Plafond:6400 m ; Vliegbereik:644 km met een bommenlading van 1426 kg.
Gewicht: Leeg:4173 kg ; Maximaal startgewicht:7666 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:22,9 m ; Lengte:17,7 m ; Hoogte:5,3 m ; Vleugeloppervlak:136,6 m².
Bewapening: een 7,7-mm Lewis voorwaarts vurend machinegeweer in de neus ; een 7,7-mm Lewis achterwaarts vurend machinegeweer op de rug en een 7,7-mm Lewis achterwaarts vurend machinegeweer in een neerlaatbare 'vuilnisbak' -geschutskoepel onder de romp ; Maximaal 1588 kg aan afwerpbare bommen.
Who dares wines.
Avatar gebruiker
Typhoon
Adjudant-chef
Adjudant-chef
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 31 mei 2008, 19:44

Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron