Caproni Ca 3,Ca 4 & Ca 5.[Wo1-I]

Moderators: Messalina, Tandorini

Caproni Ca 3,Ca 4 & Ca 5.[Wo1-I]

Berichtdoor Tandorini » 07 jun 2008, 11:39

Zware bommenwerpers.
Het prototype van de Caproni 260 hp (die na de oorlog werd omgedoopt tot Caproni Ca 31),vloog voor het eerst in oktober 1914.Het was een bommenwerper met een centrale gondel voor de bemanning,en twee staartbomen met drie kielvlakken.Het toestel had drie Gnome rotatiemotoren in de centrale gondel.De achterste dreef een duwschroef aan en de andere twee waren aan propellers op de staartbomen gekoppeld.Het was geen erg praktisch toestel,en daarom werd de Caproni 300 hp (naoorlogs:Ca 32) ontwikkeld met de meer conventionele oplossing van een centrale motor met duwschroef in de gondel en twee motoren voor op de staartbomen.Het toestel kreeg de dienstaanduidig Ca 1 en werd gevolgd door de Ca 2 (bedrijfsaanduiding Caproni 350 hp).Met sterkere motoren uitgerust ontstond de Ca 3,die door de fabrikant werd aangeduid als de Caproni 450 hp (naoorlogs:Ca 33).

Driedekker Ca 4.
In 1918 verscheen de Caproni Ca 4,een grote driedekkerbommenwerper met dezelfde driemotorige gondel en dubbele staartbomen als de Ca 3.Caproni noemde het toestel de 600 hp (naoorlogs:Ca 40).Alle toestellen op de eerste drie productieexemplaren na hadden een gestroomlijnde gondel met een geschutspositie in de neus.De eerste producieversie van de Ca 41 was uitgerust met Fiat A.12 motoren of Isotta-Fraschini V.5 motoren van 224 kW,en 23 stuks werden voorzien van Liberty motoren van 298 kW onder de aanduiding Ca 42.Zes stuks werden aan de RNAS geleverd.

Tweedekker Ca 5.
De Caproni Ca 5 (fabrieksaanduiding Caproni 600/900 hp of na de oorlog Ca 44) werd ontworpen als opvolger van de Ca 3.Het prototype vloogin 1917 voor het eerst.Er werden tussen 1917 en 1921 659 exemplaren van gebouwd met Fiat A12 of Isotta-Fraschini motoren van 186 kW of Liberty motoren van 261 kW.Het type werd ook geselecteerd voor licentiebouw in de VS.Toen met de wapenstilstand een einde kwam aan de oorlog,werd een streep gehaald oor de plannen om 1500 stuks te bouwen.Er waren toen slechts drie toestellen voltooid.De Northern Bombing Group van het USAAC gebruikte de Ca 5 echter boven het Westfront,evenals de Fransen en Italianen.

Specificatie
Caproni Ca 5(Ca 44).
Type:Zware bommenwerper.
Motoren:Drie Fiat A.12 zuigermotoren van 186 kW (250 pk).
Prestaties:Maximumsnelheid 150 km/u;Plafond 4600 m;Bereik 600 km.
Gewichten:Leeg 3300 kg;Maximaal startgewicht 5300 kg.
Afmetingen:Spanwijdte 23,4 m;Lengte 12,6 m;Hoogte 4,48 m;Vleugeloppervlak 150 m².
Bewapening:Twee 17-mm Revelli mitrailleus en een bommenlading van 900 kg.

Afbeelding

Caproni Ca 3.

Afbeelding

Caproni Ca 4.

Afbeelding

Caproni Ca 5.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Caproni Ca 3,Ca 4 & Ca 5.[Wo1-I]

Berichtdoor Tandorini » 29 maart 2011, 20:54

Het atelier van Giancarlo Zanardo is bezig met een replica te bouwen van een Caproni Ca.3 I-ZANI, het atelier heeft al verschillende WO I-replica"s gebouwd.

NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron