Junkers Ju-88.[Wo2-D.]

Moderators: Messalina, Tandorini

Junkers Ju-88.[Wo2-D.]

Berichtdoor Tandorini » 07 jun 2008, 19:00

Superieure bommenwerper.
In termen van veelzijdigheid en duurzaamheid deed de Junkers Ju-88 niet onder voor de Bf-109 jager.Het toestel werd in 1936 ontworpen als snelle bommenwerper.Het eerste prototype van de Ju-88-V1 vloog op 21 december van hetzelfde jaar voor het eerst te Dessau.Het driezitstoestel voor alle weersomstandigheden was aanvankelijk uitgerust met twee Daimler-Benz DB 600A V-12 motoren met ronde omkappingen.Er volgden nog negen prototypes voordat begonnen werd met de bouw van tien Ju-88A-0 exemplaren van de voorserie.Tegen die tijd waren de neus en de cockpit ingericht voor een vierkoppige bemanning.Onder de buitenvleugels waren duikremmen aangebracht zodat duikaanvallen mogelijk werden.Bommenrekken onder de binnenvleugels verhoogden het laadvermogen van 500kg intern naar een totaal 1500kg.

Vroege varianten.
Ju-88A-1 bommenwerpers werden bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog door de Luftwaffe in gebruik genomen.Eind 1939 waren er ongeveer 60 toestellen voltooid.
Erprobungskommando 88,dat de Ju-88 teste,werd in augustus 1939 omgedoopt tot I./KG 30 en voerde op 25 september zijn eerste militaire operatie uit tegen Britse oorlogschepen in de Firth of Forth.Op 16 oktober volgde een tweede raid tegen het zelfde doel,waarbij twee Ju-88's werden neergeschoten.
Ten tijde van de invasie van Noorwegen waren zeven Gruppen van LG 1,KG 30 en KG 51 en Aufklärungsgrppe 122 uitgerust met de Ju-88A,waarvan er inmiddels bijna 300 per maand van de productielijn liepen.Nieuwe bommenwerpervarianten warende Ju-88A-2 met RATOG startraketten,de Ju-88A-4 met een vergrote spanwijdte,versterkt onderstel en Jumo 211J-1 of J-2 motoren van 1007kw(1350pk),en de ruwweg identieke Ju-88A-5.Al deze versies verschenen in 1940.De Ju-88 nam met 17 Gruppen waarvan 14 Kampfgruppen prominent deel aan de Slag om Engeland en de Blitz die erop volgde.Dankzij zijn hoge snelheid was de Ju-88A de Duitse bommenwerper die het moeilijkst te vernietigen was.Het toestel voldeed uitstekend.
De Ju-88A bleef de belangrijkste bommenwerperversie.Tot de latere subvarianten behoorden de Ju-88A-6 met bescherming tegen ballonkabels,de Ju-88A-6/U driezits maritieme lange-afstandsbommenwerper met FuG 200 Hohentwiel zoekradar,de Ju-88A-9,Ju-88A-10 en Ju-88A-11(de getropicaliseerde versie van respectievelijk Ju-88A-1,Ju-88A-5 en Ju-88A-4),de Ju-88A-14 aanvalsbommenwerper tegen schepen,de Ju-88A-15 met een vergroot bommenruim met plaats voor 3000kg aan bommen,en de Ju-88A-17 torpedobommenwerper.

Antischip-operaties.
De Ju-88A werd in grote aantallen ingezet in de Balkan en het Middellandse-Zeegebied,en natuurlijk aan het Oostfront.De meest spraakmakende acties waren die van III./KG 30 vanuit Noorwegen tegen Geallieerde scheepskonvooien in 1941-'42.De 120 Ju-88A's die daaraan deelnamen,hadden naar wordt aangenomen 27 koopvaardijschepen en diverse marineschepen tot zinken gebracht.De Ju-88A's van LG 1 voerden met soortgelijk succes aanvallen uit op konvooien naar Malta in de zomer van 1942.
Tegen het einde van de oorlog werden veel overtollige Ju-88A's omgebouwd tot onbemande en met explosieven gevulde onderdelen van het Mistel composietwapen,dat met enig succes werd ingezet in de hopeloze nadagen van het Dere Rijk.

Specificaties.
Junkers Ju-88A-4
Type:Vierzits bommenwerper/-duikbommenwerper.
Motoren:Twee Junkers Jumo 211J -1 12-cilinder omgekeerde-V motoren van 1007kW(1350pk).
Prestaties:Maximumsnelheid 470km/u op 5300m;Plafond:8200m;Vliegbereik:2730km.
Gewichten:Leeg uitgerust 9860kg;maximaal startgewicht:14.000kg.
Afmetingen:Spanwijdte:20m;Lengte:14,4m;Hoogte:4,85m;Vleugeloppervlak:54,5m².
Bewapening:Een voorwaarts vurende 13-mm MG 131 of twee 7;92m-mm MG 81 mitrailleurs,twee soortgelijke achterwaarts vurende mitrailleurs in de achtercockpit onder de buik,plus maximaal 2000kg aan bommen in het wapenruim en onder de vleugels.

Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron