de Havilland Mosquito,hogesnelheidsbommenwerper.

Moderators: Messalina, Tandorini

de Havilland Mosquito,hogesnelheidsbommenwerper.

Berichtdoor Mossie » 22 nov 2009, 11:02

In oktober 1938 begon een ontwerpteam onder leiding van Geoffrey de Havilland,met R.E. Bishop en C.C. Walker,aan een lichte bommenwerper die geheel uit hout zou bestaan. De keuze viel op hout omdat tijdens de op handen zijnde oorlog de vraag naar strategisch belangrijke materialen onvermijdelijk groot zou zijn,en om de meubelindustrie bij de oorlogsproductie te betrekken. Nadat in 1940 een bestelling voor vijftig toestellen volgde,te bouwen volgens Specificatie B. 1/40,vloog het eerste prototype van de Havilland Mosquito op 25 november 1940 voor het eerst. Hij werd voortgestuwd door twee 1090-kW Merlin 21 motoren. Meteen vanaf het prille begin presteerde het toestel uitmuntend. Hij was sneller dan de onderscheppingsjagers van de RAF uit diezelfde tijd.
Van de eerste productiereeks werden er tien stuks geconverteerd tot de Havilland Mosquito B.MK IV Serie I. Dit waren lichte bommenwerpers met glazen neuzen en inwendige bommenruimen. De eerste van deze serie maakte op 8 september 1941 zijn eerste vlucht. De belangrijkste productieversie was de Mosquito B.MK IV Serie II,met Merlin 21,22,23 of 25 motoren in verlengde gondels. No. 105 Squadron van No. 2 Bomber Group,dat destijds op de RAF-luchtmachtbasis in Marham gestationeerd was,ontving in het voorjaar van 1942 zijn eerste Mosquito B.MK IV's. Hun eerste missie was naar Keulen,op 31 mei 1942. Dit was de ochtend na de eerste duizend-bommenwerperaanval. De bemanningen hadden geleerd om de snelheid van de Mosquito uit te buiten om te ontkomen aan vijandelijke jagers,want het type was geheel onbewapend. Missies bij daglicht op lage hoogte met duiknaderingen naar het doel bleken al gauw het sterkste punt van de Mosquito bommenwerper. Een van de eerste grote bombardementen van No. 105 Squadron was een gedurfde aanval op het Gestapo-hoofdkwartier in Oslo.





Grote vraag.
De vraag naar Mosquito's als verkenningstoestel en nachtjager was echter zo groot,dat de bommenwerpereenheden zich maar traag formeerden. In de herfst van 1942 werkte No. 139 Squadron zich in met Mosquito B.MK IV's. Zowel No. 105 als 139 vlogen op 30 januari 1943 boven Berlijn en wekten woede en consternatie op tijdens een reeks toespraken van nazi-leiders. Zij vierden zojuist de aanstelling van de Führer als kanselier van het Derde Rijk. Verkennings- en bommenwerper-Mosquito's hingen in 1943 en 1944 voortdurend boven Duitsland en de bezette gebieden. De specialistische Jagdgruppen 25 en 50 werden in 1943 binnen de Luftwaffe geformeerd met opgepepte Messerschmitt Bf 109G-6 jagers,maar boekten weinig succes. Bij Bomber Command 54 werden de Mosquito B.MK IV's aangepast met gebolde bommenruimen voor het vervoeren van een 4000-pond hogecapaciteitsbom (HC-bom). Ze deden dienst bij de Fast Night Striking Force en waren uitgerust met Oboe-navigatieapparatuur.
Canada bouwde de Mosquito B.MK VII met 1057-kW Packard Merlin 31 motoren. Ook werden er 54 Mosquito B.MK IX toestellen met extra bommenlading en Merlin 72 motoren geproduceerd. De meest efficiënte bommenwerpervariant was de Mosquito B.MK XVI met een drukcabine,uitgebreide navigatieapparatuur en een gebold bommenruim. De Canadese dochteronderneming van de Havilland produceerde voordat de oorlog eindigde ook de Mosquito B.MK XX en de Mosquito B.MK 25.

Specificatie.
Mosquito B.MK IV Serie II.
Type:
Tweezits bommenwerper.
Motoren: Twee 918-kW (1230-pk) Rolls-Royce Merlin 21 V-12 vloeistofgekoelde zuigermotoren.
Prestaties: Maximumsnelheid:612 km/u op 6400 m ; Aanvangsklimsnelheid:762 m/min ; Maximale missiehoogte:10.363 m ; Vliegbereik: 3283 km.
Gewicht: Leeg:5942 kg ; Maximaal startgewicht:10.152 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:16,5 m ; Lengte:12,4 m ; Hoogte:4,7 m ; Vleugeloppervlak:42,2 m².
Bewapening: Normale interne bommenlading 2000 pond (907 kg).


Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Mosquito
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mossie
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 nov 2009, 20:41

Re: de Havilland Mosquito,hogesnelheidsbommenwerper.

Berichtdoor Tandorini » 22 nov 2009, 13:15

De geschiedenis van de Mosquito:












Een welbekende film met de Mosquito in de hoofdrol was '633 Squadron':




Maar ook 'Mosquito Squadron:


NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: de Havilland Mosquito,hogesnelheidsbommenwerper.

Berichtdoor Mossie » 27 nov 2009, 20:46

Varianten.
NF.Mk II - Nightfighter version of which 466 were produced; Fitted with 4 x 7.7mm machine guns in nose and 4 x 20mm cannon in floor-mount under-fuselage position.
NF.Mk XII - Nightfighter version of which 97 were produced; Basically NF.Mk II versions fitted with Mk VIII AI radar; 4 x machine guns removed.
NF.Mk XIII - Similar to NF.Mk XII but completely rebuilt (not modified NF.Mk II's).
NF.Mk XVII - Modified Mk II's fitted with American-made Centimetric Mk X AI radar system; enlarged nose assembly.
NF.Mk XIX - Derivative of NF.Mk XVII but produced as new production models (not based on existing Mk II models; increased take-off weight; fitted with Rolls-Royce Merlin 25 engines capable of 1,635hp; 220 produced.
NF.Mk XV - High-Altitude Nightfighter Variant; increased wingspan; 4 x 7.7mm machine guns in place of cannons; Rolls-Royce Merlin 76/77 engines capable of 1,710hp; this variant never flown in combat.
NF.Mk 30 - Last wartime nightfighter fitted with various Merlin powerplants; regarded as the best of the Mosquito series.
NF.Mk 36 - Post-war Mosquito model fitted with American Mk 10 AI radar system; All-weather fighter version; Exported to Yugoslavia.
NF.Mk 38 - Final Mosquito production model in 1950.
PR.Mk IV - Photo-Reconnaissance model fitted with four cameras.
PR.Mk VIII - Photo-Reconnaissance model fitted with two-stage powerplants.
PR.Mk IX - Photo-Reconnaissance model with increased fuel capacity.
PR.Mk XVI - Photo-Reconnaissance model with pressurized cockpit cabin.
PR.Mk 32 - Photo-Reconnaissance model based on NF.Mk XV nightfighter.
PR.Mk 34 - Photo-Reconnaissance model with extra fuel storage in under-fuselage bulge.
PR.Mk 40 - Photo-Reconnaissance model developed by Australia from the FB.Mk 40 model.
PR.Mk 41 - Photo-Reconnaissance model developed by Australia from the PR.Mk 40 model, complete with two-stage powerplants.
FB.Mk VI - Fighter-Bomber Model with provisioning for underwing bombs and air-to-surface rockets.
FB.Mk XVIII - Anti-ship conversion model.
FB.Mk VI - Fitted with 57mm cannon and rockets.
FB.Mk 21 - Canadian-produced version of the FB.Mk VI model.
FB.Mk 26 - Canadian-produced version of the FB.Mk 21 model but with Packard-built Merlin powerplants.
NF.Mk 30 - Canadian-produced version of the high-altitude Mosquito with two-stage Merlin engines.
TR.Mk 33 - Naval torpedo fighter
FB.Mk 40 - Australian-produced FB.Mk VI.
T.Mk III - Trainer Conversion Model
T.Mk 22 - Canadian-produced trainer conversion model based on the T.Mk III.
T.Mk 27 - Trainer Conversion Model based on the T.Mk 22 with Packard engines.
T.Mk 29 - Trainer Conversion Model based on the FB.Mk 26.
T.Mk 43 - Australian-produced trainer conversion model based on the T.Mk III.
B.Mk IV - Base Bomber Variant
B.Mk VII - Base Bomber Variant produced by Canada with underwing hardpoints.
B.Mk XVI - High-Altitude Bomber Model with provision for single 4,000lb bomb.
B.Mk XVI - Base Bomber Version of the B.Mk IX with pressurized cockpit cabin.
B.Mk 20 - Long-range high-altitude bomber
B.Mk 25 - Long-range high-altitude bomber based on B.Mk 35 model.
"Sea Mosquito" - Royal Navy fighter / bomber based on the DH.Mk IV model.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Mossie
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 nov 2009, 20:41


Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron