Convair B-58 Hustler.[Modern-USA]

Moderators: Messalina, Tandorini

Convair B-58 Hustler.[Modern-USA]

Berichtdoor Tandorini » 07 jun 2008, 20:25

Supersonische middelzware bommenwerper.
Het ontwerp en de ontwikkeling van de eerste supersonische bommenwerper ter wereld was een van de grootste uitdagingen in de geschiedenis van de luchtgeschiedenis van de luchtvaart.Het prototype van de Convair B58 Hustler maakte zijn eerste vlucht in november 1956,en de levering begon drie jaar later.Convair bouwde 86 standaard B-58A bommenwerpers en eveneens elf ontwikkelingstoestellen die later tot productiestandaard opgewaarderd werden,en 17 YB-58A prototype toestellen die gemodificeerd werden als RB-58A verkenningstoestellen.Acht toestellen werden omgebouwd tot TB-58A trainers met tandembesturing.

Hustler systemen.
De reguliere bommenwerper bood plaats aan een piloot,een navigator/bommenrichter en een bediener van de verdedigingssystemen,gezeten in een tandemcockpit,waarvan elke een speciale ontsnappingscapsule bevatte die zich in een noodgeval om de bemanning,zijn stoel en de besturing sloot en als een pakketje uitgeworpen kon worden.De B-58 was een staartloze deltabommenwerper met een opmerkelijk dunne vleugel zoner intern bommenrim;de bommenlading bestond uit een gigantische pod die onder de romp hing en ofwel atoombommen,of één groot wapen,of een combinatie van brandstof en wapens bevatte.De TCP (two component pod) bestond uit een enorme buitenpod die brandstof bevatte en die nadat de brandstof verbruikt was afgeworpen werd,waarna er een kleinere pod tevoorschijn kwam waarin bommen,verkenningssensoren of electronische oorlogsapparatuur zaten.
Deze vliegtuigen waren enorm lawaaiig,eisten veel van de bemanning en zaten vol complexe apparatuur,maar de prestaties waren fantastisch.De eerste SAC wing,de 43rd op Carswell Air Force Base,behaalde 19 wereldrecordswaaronder supersonische vluchten van of naar Londen,Parijs en Tokio,en een volmaakte cirkel van 1000 mijl (1609 km) binnen een uur;hiermee won men een trofee die sinds 1909,toen zoiets pure science fiction leek,nooit uitgereikt was.In 1970 werden de 43rd en zijn pertner,de 305th Wing op Grissom AFB ontmanteld vanwege de hoge operationele kosten.

Specificatie.
Type:Supersonische middelzware bommenwerper.
Voortstuwing:Vier General Electric J79-GE-5A,-5B of -5C turbojts met naverbranding met een stuwkracht van 69,37kN.
Prestaties:Topsnelheid op grote hoogte:2290 km/u (mach 2,1);Vliegplafond:18.290 m;Bereik zonder bijtanken 82,48 km.
Gewicht:Leeg:25.202 kg;Maximaal startgewicht:73.937 kg;
Afmetingen:Spanwijdte:17,3 m;Lengte:29,5 m;Hoogte:9,598 m;Vleugeloppervlak:143,30 m².

Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron