Royal Aircraft Factory B.E.2

Moderators: Messalina, Tandorini

Royal Aircraft Factory B.E.2

Berichtdoor Tandorini » 01 jan 2010, 20:41

Lichte bommenwerper en multirol-toestel.
De B.E.2,die begin 1912 verscheen,had dezelfde romp als de eerdere B.E.1,maar had een modernere constructie en een Renault motor van 52 kW. Omdat het toestel was gebouwd door de Royal Aircraft Factory,mocht het niet meedingen in de Military Trials van 1912,maar het werd bij die gelegenheid wel gevlogen door Geoffrey de Havilland om te worden geëvalueerd en het was het beste allround-toestel. Een aantal toestellen werd voor het RFC gebouwd,de meerderheid door onderaannemers,maar het is moeilijk om vast te stellen of dit toestel,dan wel de iets verbeterde B.E.2a,het eerste toestel was dat door het corps in gebruik werd genomen. Zeker is wel dat een B.E.2a het eerste Britse toestel was dat Frankrijk bereikte na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog.
De B.E.2a was eveneens het toestel dat werd gebruikt voor wat vermoedelijk de eerste verkenningsvlucht van het RFC is geweest. Later volgde de B.E.2b,waarvan de latere versies met ailerons waren uitgerust. De in grotere aantallen gebouwde B.E.2c had een RAF Ia motor van 66 kW en was het eerste toestel met een mitrailleur. Op de B.E.2d en de meest gebouwde laatste versie B.E.2e werden verschillende geschutsopstellingen beproefd.

B.E.2 operationeel.

Met de B.E.2d/e in dienst aan het Westfront werden de eerdere varianten in Groot-Brittannië en aan andere fronten te werk gesteld en natuurlijk als trainers gebruikt. De uitstekende stabiliteit van het toestel waaraan zo hard gewerkt was tijdens het ontwerpen om het toestel een goed verkenningsplatform te maken,bleek later echter de achillshiel van de B.E.2 te zijn. Het toestel was uiterst slecht wendbaar en was daarmee een dankbare prooi van de vijand tijdens de 'Fokker-gesel' van 1915-1916 en 'Bloody April' van 1917. Er werden meer dan 3200 stuks van alle versies gebouwd en het type bleef tot 1918 in gebruik. De meeste werden tegen die tijd als trainers gebruikt.

Specificatie.
B.E.2e.
Type:
Tweezits verkenner en lichte bommenwerper.
Motoren: Een RAF Ia lijnmotor van 67 kW (90 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:145 km/u ; Plafond:2745 m ; Vliegduur: 4 uur.
Gewicht: Leeg:649 kg ; Maximaal startgewicht:953 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:12,42 m ; Lengte:8,31 m ; Hoogte:3,66 m ; Vleugeloppervlak:33,44 m².
Bewapening: Gewoonlijk een 7,7-mm Lewis mitrailleur,die handmatig van de ene positie naar de andere kon worden verplaatst ; Als bommenwerper,lichte bommen aan rekken onder de ondervleugel.


Afbeelding

Mooie verzorgde site over het bouwen van een replica en tal van andere zaken.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron