Handley Page Halifax.[Wo2-GB.]

Moderators: Messalina, Tandorini

Handley Page Halifax.[Wo2-GB.]

Berichtdoor Tandorini » 07 jun 2008, 21:26

Zware nachtbommenwerper.
De viermotorige Halifax Page Halifax was oorspronkelijk ontworpen met Vulture motoren.Maar al ten tijde van de eerste vlucht op 25 oktober 1939 was besloten dat het toestel voorzien zou worden van ver Rolls-Royce Merlin motoren.De Halifax moest als bommenwerper alleen in de Lancaster zijn meerdere erkennen en speelde een hoofdrol in het nachtoffensief dat het Britse Bomber Command tussen 1941 en 1945 onafgebroken uitvoerde.
Het eerste exemplaar werd in november 1940 afgeleverd aan No.35 Squadron en was betokken bij de eerste missie va deze eenheid in de nacht van 10 op 11 maart 1941.De aanmaak van onderdelen werd gespreid over een groot aantal leverancier en de productie kwam snel op gang.De Halifax Mk I met Merlin X mtoren,met twee mitrailleurs in de neuskoepel en zonder koepel op de romp werd opgevolgd door de Halifax Mk IIA Series 1 met Merlin XX motoren en een geschutskoepel met twee mitrailleurs boven op de romp.

Halifax varianten.
De neus van de Halifax Mk II Series 1A was grotendeels doorzichtig en de vorm was beter gestroomlijnd.Deze versie was ook uitgerust met een geschutskoepel boven op de romp van het type Defiant,met vier mitrailleurs.De Halifax Mk III werd voortgestuwd door Bristol Hercules XVI stermotoren.Bj latere exemplaren was de spanwijdte gegroeid van 30,12 m naar 31,75 m.De Halifax Mk V met Dowty landingsgestel deed dienst bij de Britse kustwacht en bij Bomber Command.De Halifax B.Mk VI met Hercules 100 motoren en de Halifax B.Mk VII met Hercules XVI motoren (beide versies met extra brandstoftanks) kwamen bij Bomber Command in dienst in 1944.De Halifax versies Mk III,V en VII werden ook gebruikt om parachutisten te droppen en zweefvliegtuien te slepen bij luchtlandingen.De Halifax was het enige type dat werd gebruikt om de zware Hamilcar zweefvliegtuigen te slepen.Vlak voor het einde van de oorlog kregen ze nog gezelschap van de Halifax Mk VIII.In totaal werden 6176 Halifaxen gebouwd.De bommenwerpers voerden al met al 75.532 missies uit waarbij 227.610 on bommen werd afgeworpen.

Specificatie.
Handley Page Halifax B.Mk VI.
Type:Zware zevenpersoons nachtbommenwerper.
Voortstuwing:Vier Bristol Hercules 100 stermotoren,elk met een vermogen van 1343 kW (1800 pk).
Prestaties:Maximumsnelheid 502 km/u op 6700 m;Klim naar 6100 m in 50 minuten;Plafond 7315 m;Bereik met 13.000 pond (5900 kg) bommenlading 2028 km.
Gewicht:Leeggewicht 17.890 kg;maximaal startgewicht 30.845 kg.
Afmetingen:Spanwijdte 31,75 m;Lengte 21,82 m;Hoogte 6,32 m;Vleugeloppervlakte 118,45 m².
Bewapening:één 7,7-mm mitrailleur in de neus en vier 7,7-mm mitrailleurs in de koepel op de romp en inde staart,plus een maximale bommenlading van 5897 kg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Halifax"Friday,The 13th",De allerlaatste keer te zien op een airshow in Engeland(Duxford 1995:eigen foto).
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron