RBVZ Ilya Muromets, zware bommenwerper.

Moderators: Messalina, Tandorini

RBVZ Ilya Muromets, zware bommenwerper.

Berichtdoor Tandorini » 28 maart 2010, 08:49

Er werden tenminste 80 Ilya Muromets toestellen gebouwd, waarvan sommige tegen Duitse doelen aan het Oostfront werden ingezet. Ze werden voor het eerst gebruikt in de nacht van 15 februari 1915 en konden relatief ongehinderd hun gang gaan.

Na zijn eerste mislukte pogingen in 1909-0910 om een hefschroefvliegtuig te bouwen,concentreerde de Rus Igor Sikorsky zich een tijdlang op het ontwerpen en bouwen van vastevleugelvliegtuigen. Zijn S-3 tot S-6A toestellen waren weinig meer dan experimentele toestellen, maar met de S-3 maakte hij in 1910 wel zijn eerste, 12 seconden durende luchtsprong.
Hij ontwikkelde zich zo snel dat hij in 1912 werd aangesteld als ontwerper en hoofdingenieur van de Rusko-Baltjiski Vagon Zavod (RBVZ) en raakte daardoor al snel betrokken bij het ontwerpen en bouwen van 's werelds eerste viermotorige vliegtuig, dat officieel de naan Ruski Vitjaz (Russische ridder) droeg. Dit toestel vormde de basis voor de ontwikkeling van de viermotorige Ilya Muromets bommenwerpers die het keizerlijke Russische leger in de Eerste Wereldoorlog gebruikte.
De eerste van circa tachtig van deze vliegtuigen vloog voor het eerst eind 1913. Het toestel had aanvankelijk een tandemvleugel halverwege de romp, maar in deze vorm kwam het niet van de grond. De voorziening werd verwijderd en de vliegtests begonnen op 12 december 1913. Op 12 februari 1914 vestigde het toestel een wereldhoogterecord-met-lading door met zestien mensen aan boord een hoogte van 2000 m te bereiken. Het kan echter ook zijn dat dit record slaat op een vlucht met twaalf passagiers en een hond.

Productieversie.
Weinig van de IM toestellen van de productieserie waren identiek. Er werd doorlopend gesleuteld aan het ontwerp en het tekort aan motoren betekende dat er allerlei verschillende motoren werden geïnstalleerd. In sommige gevallen vloog één IM met verschillende motoren.
Toen in 1917 de Russische revolutie uitbrak, emigreerde Sikorsky naar de VS, waar hij eerst enorme vliegtuigen bouwde voordat hij grote triomfen boekte met zijn hefschroefvliegtuigen.

Specificatie.
RBVZ Ilya Muromets IM-E2.
Type:
Zware bommenwerper.
Motoren: Vier Renault zuigermotoren van 164 kW (220 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:137 km/u ; Plafond:3200 m ; Bereik:560 km.
Gewichten: Leeg:5000 kg ; Maximaal startgewicht:7460 kg.
Afmetingen: Spanwijdte (bovenvleugel):34,5 m ; Lengte:18,8 m ; Vleugeloppervlak:220 m².
Bewapening: Gewoonlijk tien bommen van 16 kg, maar ook werden bommen tot 410 kg gebruikt ; de defensieve bewapening kon uit zes mitrailleurs of geweren bestaan.




Meer foto's zijn hier te zien vanaf pagina 28.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: RBVZ Ilya Muromets, zware bommenwerper.

Berichtdoor Tandorini » 03 jul 2010, 21:49

Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron