Airco (de Havilland) DH.10.

Moderators: Messalina, Tandorini

Airco (de Havilland) DH.10.

Berichtdoor Tandorini » 05 apr 2010, 18:15

Duidelijk zichtbaar is de beglaasde bommenwerperneus op dit Amiens Mk II prototype.

Toen Duitsland in 1917 begon met daglichtbombardementen op Londen, was de eerste reactie om het RFC een vergeldingswapen in handen te geven. De DH.9 en DH.9a werden met die gedachte in productie genomen. Dit werd echter beschouwd als een stoplap en Geoffrey de Havilland zette een nieuw type op papier: de Airco (de Havilland) DH.10 Amiens. Er zat zoveel haast achter dat er geen compleet nieuw ontwerp gemaakt kon worden. De DH.3 uit 1916 vormde de basis voor de nieuwe DH.10.

DH.10 prototypes.
De DH.10 was echter groter en veel robuuster. Het eerste van drie prototypes was de Amiens Mk I, die zijn eerste vlucht op 4 maart 1918 maakte en was uitgerust met twee BHP motoren van 172 kW. De motoren zaten tussen de onder- en bovenvleugel en dreven duwschroeven aan. In de vleugelachterrand waren uitsparringen voor de propellers opengelaten. De andere twee prototypes hadden de propellers voorop zitten. Dit waren de Amiens Mk II met Rolls-Royce Eagle VIII motoren van 268 kW, en de Amiens Mk III met Liberty twaalf motoren van 298 kW. Bij alle drie deze modellen steunden de motoren op korte stijlen op de ondervleugels. Een vierde prototype had de motoren rechtstreeks op de ondervleugel zitten. Dat kwam de prestaties ten goede en werd de norm voor de productieversie die de naam DH.10A kreeg. De RAF noemde het toestel Amiens Mk IIIA.
Er werden 1295 stuks besteld,maar slechts acht ervan waren operationeel toen de vijandelijkheden werden beëindigd. De productie werd echter voortgezet en beliep uiteindelijk 220 stuks.
De aanduiding DH.10B werd waarschijnlijk gebruikt voor een enkele civiele DH.10 die voor luchtpostoperaties werd gebruikt. De DH.10C Amiens Mk IIIC was een versie (waarschijnlijk voor massaproductie) met Eagle VIII motoren van 280 kW, die rechtstreeks op de ondervleugel waren gemonteerd.
Slechts één missie werd gevlogen tijdens de Eerste Wereldoorlog toen een toestel van No.104 Squadron, de F1867, op 10 november 1918 de aerodrome van Sarrebourg/Lotharingen (Duits:Saarburg) bombardeerde.

Specificaties.
Airco (de Havilland DH.10 Amiens Mk IIIA.
Type:
Drie/vierzits bommenwerper.
Motor: Twee Liberty 12 V-motoren van 298 kW (400 pk).
Prestaties: Topsnelheid op 3050 m:208 km/u ; Klim naar 1980 m in 7min ; Plafond:5335 m ; Vliegduur: 5 uur en 45 min.
Gewichten: Leeg:2608 kg ; Maximaal startgewicht:4082 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:19,96 m ; Lengte:12,1 m ; Hoogte:4,42 m ; Vleugeloppervlak:77,79 m².
Bewapening: een of twee 7,7-mm beweegbare Lewis mitrailleurs op Scarffringen in de neus en de rug ; Maximaal 408 kg bommen.


NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron