Piaggio P.108.

Moderators: Messalina, Tandorini

Piaggio P.108.

Berichtdoor Tandorini » 25 jan 2009, 19:35

Zware viermotorige Italiaanse bommenwerper.
De enige zware viermotorige bommenwerper die tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de Italiaanse strijdkrachten dienst deed,was de Piaggio P.108.Het ontwerp was interessant,Piaggio was al lang gevestigd als ingenieursbureau en scheepsbouwer,en had in de Eerste Wereldoorlog enkele vliegtuigen en componenten geleverd als onderaannemer.De P.108 werd ontwikkeld uit een eerder ontwerp voor een viermotorige bommenwerper,de P.50-II.Het was een laagdekker met vrijdragende vleugels met een geheel metalen constructie,en met een intrekbaar landingsgestel met staartwiel.Het vliegtuig werd voortgestuwd door vier Piaggio R.XII RC 35 stermotoren,twee in elke vleugel,in motorgondels in de vleugelneus.Vier versies verschenen op de tekentafel,maar alleen de P.108B Bombardiere (bommenwerper) werd in serie gebouwd.Het prototype vloog voor het eerst in 1939.
Van de andere uitvoeringen vlogen alleen het prototype of enkele exemplaren.Als eerste was er de P.108A Artiglieri (artillerie),een maritiem aanvalstoestel waarvan er één werd gebouwd dat naast de standaardbewapening van de P.108 ook een 102-mm kanon had.Toen Italië de wapenstilstand sloot met de Geallieerden,werd dit toestel door de Duitsers gevorderd en in de Luftwaffe opgenomen.De P.108C Civile (burger) was een erkeersvliegtuig met grotere spanwijdte en een herontworpen romp.Hierin vonden 32 passagiers plaats.Van dit type werden zestien exemplaren gebouwd,inclusef één prototype,maar ze werden omgebouwd tot militaire transporttoestellen die plaats boden aan 56 militairen.Ongeveer 24 P.108B's werden ook omgebouwd tot deze configuratie.Eén P.108C werd omgebouwd tot P.108T Transporto militair transport prototype en kreeg bij deze operatie laaddeuren in de zijkant en een luik aan de onderkant van de romp.

Voorstellen.
Tot de andere voorgestelde varianten behoorde de P.108M Modificato (gewijzigd).Dit was een ontwikkeling uit de P.108B waarbij de enkele mitrailleur in de neuskoepel vervangen was door vier mitrailleurs en een 20-mm kanon.Dan was er nog de P.133,een geavanceerde versie van de P.108B met betere motoren en een grotere bommenlading.
De P.108B werd voor het eerst ingezet bij nachtbombardementen op Gibraltar,begin 1942.Dit type werd vervolgens ingezet in het Middellandse Zeegebied,Noord-Afrika en Rusland.In totaal 163 exemplaren werden van dit type gebouwd,maar na zware verliezen was daarvan nog minder dan vijf procent over bij de wapenstilstand met de Geallieerden.

Specificatie.
Piaggio P108B:
Type:Zware viermotorige bommenwerper.
Voortstuwing:Vier 18-cilinder Piaggio PXII RC 35 stermotoren,elk met een vermogen van 1119kW (1500pk).
Prestaties:Maximumsneheid 430 km/u op 4200 m ; Plafond 8500 m ; Bereik 3520 km.
Gewicht:Leeggewicht 17.325 kg ; Maximumstartgewicht 29.885 kg.
Afmetingen:Spanwijdte 32 m ; Lengte 22,3 m ; Hoogte 6 m ; Vleugeloppervlakte 135 m².
Bewapening:Acht 12,7-mm mitrailleurs,plus een maximale bommenlading van 3500 kg.


Afbeelding

Afbeelding

Dechikomanna airfield, 1942. 274 Squadriglia Autonoma BRG (Bombardamento a Grande Raggio) was equipped with P.108B. Its first combat mission was an attack to Gibraltar on 28th June 1942. The raid was a failure. One plane, MM2200, was interned in Spain as a result.

Afbeelding

275 Squadriglia 'Benito Mussolini',Autumn, 1941
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Bommenwerpers.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron