Vroege Junkers toestellen.[Wo1-D.]

Moderators: Messalina, Tandorini

Vroege Junkers toestellen.[Wo1-D.]

Berichtdoor Tandorini » 06 jun 2008, 14:34

Nabijsteun- en jachtvliegtuigen.
In 1910 vroeg dr. Hugo Junkers patent aan op een vliegende vleugel.De dikke vrijdragende vleugel die hij daarvoor ontwikkelde,werd gebruikt voor het eerste junkers toestel,de Junkers J.1,dat zijn eerste vlucht maakte op 12 december 1915.De J.1 middendekker was bekleed met dun plaatijzer en verwierf de bijnaam 'Blikken Ezel'.Zes min of meer soortgelijke eenpersoons J.2 werden in 1916 gebouwd.Ze waren bewapend met een enkele 7,92-mm LMG 08/15 mitrailleur.
Gepantserde Junkers.
Onder de indruk van de concurentietechnieken van Junkers vroeg het Duitse luchtvaartministerie hem om een gepantserde tweedekker te bouwen.Dit was de Junkers J.4,die eind 1917 operationeel werd als tweepersoons toestel voor het geven van steun met de militaire aanduiding J.I.
De J.I was uitgerust met een 149kW Benz Bz.IV motor en was bekleed met een soort golfplaat.De motor en de bemanning zaten in een gepantserde capsule,die bescherming bood tegen vuur van lichte wapens vanaf de grond.Dat maakte de J.I uiteraard populair bij zijn bemanningen.De totale productie bedroeg 227 stuks.Daarna schakelde Junkers over op een nieuwe serie vrijdragende laagdekkers,de eenpersoons J.7 uit 1917,die als prototype fungeerde voor de J.9 eenpersoonsjager.De J.9 was uitgerust met een 138kW BMW motor en was bewapend met twee voorwaarts vurende LMG 08/15 mitrailleurs.Het toestel werd in kleine aantallen gebouwd onder de militaire aanduiding D.I.
De Junkers J.10 was een tweepersoons versie van de J.7 met een 134 kW Mercedes D.IIIa motor.Er werden ongeveer vijftig exemplaren gebouw voor de wapenstilstand.Ze werden operationeel onder de aanduiding Junkers CL.I en hadden dezelfde bewapening als de D.I.Drie stuks van een watervliegtuigversie werden in 1918 door de Duitse marine in gebruik genomen onder de aanduiding Junkers CLS.I.

Specificaties
Junkers J.I
Type:Tweepersoons nabijsteunvliegtuig.
Motor:Een 149kW (200pk) Benz Bz IV zescilinder zuigermotor.
Prestaties:Maximumsnelheid:155km/u;vliegduur:2 uur.
Gewichten:Leeg:1766kg;maximaal startgewicht:2176kg.
Afmetingen:Spanwijdte:16m;lengte:9,1m;hoogte:3,4m;vleugeloppervlak:49,4m²
Bewapening:Twee vaste voorwaarts vurende 7,92mm LM 08/15 mitrailleurs en een beweegbare 7,92mm Parabellm mitrailleur.

Afbeelding

Junkers J.1

Afbeelding

Junkers J.2

Afbeelding

Junkers J.4 (J.I)

Afbeelding

Junkers J.7

Afbeelding

Junkers J.9

Afbeelding

Junkers J.10

Afbeelding

Junkers CLS.I
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron