Junkers Ju 87,duikbommenwerper en antitanktoestel.

Moderators: Messalina, Tandorini

Junkers Ju 87,duikbommenwerper en antitanktoestel.

Berichtdoor Ducky » 30 mei 2009, 20:32

De klinkende reputatie van de Ju 87 'Stuka' (van het Duitse Sturzkampfflugzeug,duikbommenwerper) werd verworven tijdens de Poolse campagne en bij de nabij-steunoperaties door heel Europa.De Luftwaffe geloofde dat het toestel praktisch onoverwinnelijk was.Dit gold echter alleen nadat er luchtoverwicht was behaald,zoals duidelijk werd tijdens de Slag om Groot-Brittannië toen de Stuka's zo ernstig werden aangepakt door de RAF dat ze later teruggetrokken moesten worden van operaties boven West-Europa.

Afbeelding

Het Ju 87D model was makkelijk te onderscheiden van de eerdere Ju 87B vanwege de gladde neuscontrouren.Dit toestel werd in september 1944 door 2./NSGr 9 gebruikt bij nachtelijke acties vanaf zijn basis in het Italiaanse Bologna.Let op de bruine verf die gebruikt is om de kleuren van het vliegtuig te temperen.


Vroege ontwikkeling.
Er werden in 1934 drie prototypes gebouwd,waarvan de eerste een dubbel kielvlak en een Rolls-Royce Kestrel motor had.Tijdens duiktesten in 1935 ging echter de staartunit van dit testel stuk en het toestel ging verloren.Het tweede prototype had een enkel kielvlak en roer en een 455-kW Junkers Jumo 210A motor.De officiële evaluatie van dit type en een verder verbeterd derde prototype leidde tot een pre-productiereeks van tien Ju 87A-0 toestellen met de 477-kW Jumo 210Ca motor.De initiële Ju 87A-1 productieversie begon de Henschel Hs 123 tweedekkers te vervangen in de lente van 1937.Tijdens de Spaanse Burgeroorlog werden drie toestellen operationeel getest door het Condorlegioen.Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog beschikte de Luftwaffe over 336 Ju 87B duikbommenwerpers.


Afbeelding

Deze twee Ju 87R-2's van 2/StG 3 keren terug van een patrouille boven de Middellandse Zee naar hun basis op Sicilië,begin 1941.Het Middellandse Zeegebied was een regio waarbij de 'R' herhaaldelijk werd ingezet tegen Britse konvooien.Zijn grote vliegbereik maakte hem zeer geschikt voor de antischipstaak.Deze toestellen hebben 300-liter droptanks onder hun vleugels,terwijl in het midden meestal een SC 250 bom werd meegevoerd.


Export.
Andere Ju 87B's werden aan Italië (die hem Picchiatello noemde),Bulgarije,Hongarije en Roemenië geleverd.De Ju 87's werden intensief ingezet aan het Oostfront,aanvankelijk met veel succes.Maar rond 1943 begon het type veel verliezen te lijden tijdens operaties overdag,waardoor overgestapt werd naar nachtelijke aanvalstaken.Toen de productie stopgezet werd,waren er meer dan 5700 Stuka's gebouwd.De meerderheid hiervan werd na 1940 gebouwd,terwijl tijdens de Slag om Groot-Brittannië duidelijk was geworden dat de Stuka erg kwetsbaar was zonder adequate dekking van gevechtsvliegtuigen.Men kan dan ook alleen maar aannemen dat er geen betere vervanger was totdat de specialistische versies van de Fw 190 verschenen.Een aangepaste en verbeterde Ju 187 stond gepland voor 1943,maar werd uiteindelijk niet gebouwd.
Ju 87-varianten waren de Ju 87C-1 die bedoeld was om vanaf vliegdekschip Graf Zeppelin te opereren,verscheidene Ju 87D modellen met de 1051-kW Jumo 211J-1 motor,de Ju 87G-1,de laatste operationele versie,die een anti-tankconversie was van de Ju 87D-5 met een 37-mm boordkanon,onder de vleugels,de Ju 87H trainingsconversie met dubbele besturing,en de Ju 87R serie van langeafstands atischipversies van de Ju 87B met extra brandstof.

Specificatie.
Ju 87D-1
Type:
Tweezits duikbommenwerper/aanvalstoestel.
Motor: Een 1051-kW (1410-pk) Junkers Jumo 211J-1 12-cilinder omgekeerde -V zuigermotor.
Prestaties: Maximumsnelheid:410 km/u op 3850 m ; Maximale missiehoogte:7300 m ; vliegbereik:1535 km.
Gewicht: Leeg:3900 kg ; Maximaal startgewicht:6600 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:13,8 m ; Lengte:11,5 m ; Hoogte:3,9 m ; Vleugeloppervlak:31,9 m².
Bewapening: Twee 7,92-mm MG 17 machinegeweren in de vleugels en twee 7,92-mm MG 81Z machinegeweren in de cockpit ; Plus maximaal 1800 kg aan bommen onder de romp,of verschillende andere ladingen onder de vleugels/romp.
Avatar gebruiker
Ducky
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 sep 2008, 20:31

Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron