Supermarine Spitfire.

Moderators: Messalina, Tandorini

Supermarine Spitfire.

Berichtdoor Tandorini » 06 jun 2008, 21:22

Voornaamste gevechtsvliegtuig van de RAF.
De Supermaine Spitfire was een klassieke creatie van ontwerper R.J.Mitchell en een afgeleide van de zeevliegtuigen die de Schneider Trophee hadden gewonnen.De Spifire Mk I werd voor het eerst gevlogen op 5 maart 1936 met een Merlin II motor en acht machinegeweren,en trad in augustus 1938 bij de RAF in ienst.Deze versie werd veelvuldig ingezet tijdens de Slag om Groot-Brittannië.De Spitfire Mk II met de Merlin XII volgde in september 1940.De Spitfire Mk IIB was bewapend met twee 20mm geweren en vier machinegeweren.

Na de Slag.
Al in november 1939 deed de Spitfire dienst als fotoverkenningstoestel.De eerste van deze specialistische toestellen was de PR.Mk IA en de PR.Mk IB.De volgende PR.Mk IC,PR.MkID,PR.Mk IE,PR.Mk IF en PR.Mk IG werden omgedoopt tot respectieveljk PR.Mk III,PR.Mk IV,PR.Mk V,PR.Mk VI en PR.Mk VII toen de Spitfires eind 1941/begin 1942 op logischere wijze werden hernoemd.De PR.Mk IV werd in maart 1941 gevolgd door de exellente Mk V (waarvan er 6479 werden gebouwd) met de 1440pk Merlin 45 motor.De Mk VC gevechtsbommenwerper kon een vijfhonderdponder meevoeren of twee 250-ponds bommen.De Mk VB bleef het belangrijkste type van het Fighter Command tussen midden 1941 en midden 1942.Rond die tijd kam de Mk IX met een 1660pk Merlin 61 motor met compressor bij de RAF.
De Mk VI en Mk VII waren hoge hoogten jagers met verlengde vleugeluiteinden.De Mk VIII jager en gevechtsbommenerper werd voornamelijk in het Middellandse Zeegebied en het Verre Oosten ingezet,en was volledig aangepast aan de tropische omstandigheden.
De Mk X en Mk XI waren ongewapende fotoverkenningsversies en de Mk XVI,aangedreven door een Packard Merlin 266 en met een maximumsnelheid van 652km/u,werd als jager en als gevechtsbommenerper geboud.De Mk XVI was gebasseerd op het frame van de Mk XI en vele waren afgebouwd met 'geknipte' vleugels en achterromp,en een gebolde cockpitkap.

Griffon motor.
De eerste Spitfire zonder Merlin motor was de Mk IV met Griffon IIB motor.Teneinde verwarring te voorkomen met de eerdere Merlijn aangedreven PR.Mk IV,werd de nieuwe Mk IV al gauw omgedoopt tot Mk XX.Om weerstand te kunnen bieden tegen de groeiende dreiging van Fw 190 bombardementen op Zuid-Engeland,werd de Mk XX aangepast als prototype voor de met 1735pk Griffon IV motor aangedreven Mk XII een gevechtsbommenwerper op de lage hoogte.De Mk XII werd in 1943 geïntroduceerd en gevolgd door de Mk XIV gevechtsbommenwerper met 2050pk Griffon 65 motor.De gevechtsverkennings Mk XVIII,ntwikkeld uit de FR.Mk XIV,kwam net aan het eind van de Tweede Wereldoorlog bij de RAF en had een snelheid van 712km/u.Bij de Fleet Air Arm deden ook veel Seafire-varianten dienst,met zowel Merlin als Griffon motor.

Naoorlogse varianten.
De naoorlogse Mk XVIII's werden operationeel ingezet door de RAF in Maleisë,en ook bij de strijd tegen Israëlische Mk IX's in het Midden-Oosten gedurende 1949.
In decembr 1942 vloog Supermarine het eerste exemplaar van de door Griffon aangedreven Mk XXI voor de eerste keer.Het toestel werd nog net voor de capitulatie van Duitsland in dienst genomen en dee na de oorlog nog korte tijd dienst als Mk 21.De laatste van de gevechts-Spitfires waren de Mk 22 en de Mk 24.De laatste Spitfire-sortie werd gevlogen door een weersverkennings Spitfire PR.Mk 19 aan het begin van het conflict in Borneo,in 1969.

Specificaties.
Supermarine Spitfire Mk VB.
Type:eenzits onderscheppingsgevechtsvliegtuig.
Krachtbron:een 1440pk Rolls-Royce Merlin 45/46/50 V-12 zuigermotor.
Prestaties:max. snelheid 602km/u op een hoogte van 3960;klim naar 6095m in 7m30sec;plafond:11.280m;bereik op interne brandtof 756km.
Gewicht:leeg 2313kg;max. startgewicht 3079kg.
Afmetingen:spanwijdte:11,23m;lengte:9,11m;hoogte:3,48m;vleugeloppervlak:22,48m².
Bewapenig:twee 20mm kanonnen en vier 7,7mm machinegeweren in de vleugels.


Afbeelding

Voorloper van de Spitfire-vliegtuigen,een S-6B race-vliegtuig.


Afbeelding

De K5054,prototype van de Spitfire.

Afbeelding

Spitfire Mk I.

Afbeelding

Spitfire Mk VB Trop.

Afbeelding

Spitfire Mk XIV,volgens vele Spitfire-piloten:"The best of all".

Geluid overvliegende Spitfire:

- http://www.geocities.com/capecanaveral/hangar/9378/spitfire.mp3 -

Foto's:

- http://www.geocities.com/capecanaveral/hangar/9378/spitimg.html -

Camouflage:

- http://www.geocities.com/capecanaveral/hangar/9378/spitcamu.html -
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Supermarine Spitfire.[Wo2-GB.]

Berichtdoor Tandorini » 08 jul 2009, 20:19

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk I - 19 Squadron RAF 1940 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk Ia - 152 Squadron RAF 1941 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk II - 340 (French) Squadron RAF 1942 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk IIa - 41 Squadron RAF 1941 -
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Supermarine Spitfire.

Berichtdoor Tandorini » 09 jul 2009, 19:02

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk Vb - 402 Squadron Canadian Air Force 1942 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk Vb - GC II/7 French Air Force 1944 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk Vb - 111 Squadron RAF 1941 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk Vb - 121 Squadron RAF 1942 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk Vb - 57 GvIAP USSR 1943 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk Vc - 308th Fighter Squadron USAAF 1943 -
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Supermarine Spitfire.

Berichtdoor Tandorini » 09 jul 2009, 19:19

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk VI - 310 (Czech) Squadron RAF 1943 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk VI - 616 Squadron RAF 1943 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk VIII - 457 Squadron RAAF 1944 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk IX - 127 Squadron RAF 1944 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk IX - 5 Stormo Italian Air Force 1949 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk IXe - 349 Squadron RAF 1944 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk IXc - Egyptian Air Force 1949 -
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Supermarine Spitfire.

Berichtdoor Tandorini » 09 jul 2009, 19:46

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk IXe - Danish Air Force 1947 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk PR XI - 16 Squadron RAF 1943 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk XII - 41 Squadron RAF 1944 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk XIV - 402 Squadron Canadian Air Force 1945 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk XIV FR - 350 Squadron Belgian Air Force 1945 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk XIVe - 2 Group Indian Air Force 1944 -
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Supermarine Spitfire.

Berichtdoor Tandorini » 09 jul 2009, 19:56

Afbeelding

-Supermarine Spitfire Mk XVI - 421 Squadron RCAF 1945 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk XVI - 127 Squadron RAF 1944 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk XVIII FR - 28 Squadron RAF 1948 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk XVIII - 60 Squadron RAF 1948 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire Mk XIX - Turkish Air Force 1950 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire F Mk 21 - 615 Squadron RAF 1946 -

Afbeelding

- Supermarine Spitfire F Mk 22 - Syrian Air Force 1950 -
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Supermarine Spitfire.

Berichtdoor Spitfire » 09 nov 2009, 22:12

Mooi artikeltje. ;)
Avatar gebruiker
Spitfire
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 09 nov 2009, 21:57

Re: Supermarine Spitfire.

Berichtdoor Tandorini » 28 maart 2011, 19:21

Afbeelding

Having been originally developed from the Supermarine S6B it is perhaps natural that the Spitfire should be developed for use on water.
The first Spitfire floatplane was a conversion of a Mark I, the so called "Narvik Nightmare" R6722 which was produced at the time of the German invasion of Norway where there emerged a requirement for a fighter capable of flying from the Fjords in view of the lack of suitable airfields in the country.
In the interests of speed, floats from a Blackburn Roc were fitted but the trials were not successful and as the campaign for which the conversion was required was rapidly drawing to a close the project was suspended.
The idea was revived again with the beginning of the war in the Pacific against Japan when it was realised that a floatplane fighter with good performance would be an essential asset in the island campaigns which seemed likely.
Folland Aircraft undertook the conversion of a Spitfire Mk Vb, W3760, with Supermarine designed floats and this aircraft proved an immediate success with a top speed of 324 mph. In this aircraft the carburettor air intake was extended to avoid spray, a shorter four blade propeller was fitted, cantilever pylons attached the floats to the inboard wing sections, a ventral fin replaced the tailwheel and the fin was extended slightly forward to increase the vertical tail surface area.

Verder lezen:

NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Supermarine Spitfire.

Berichtdoor Tandorini » 15 jun 2011, 19:08

Een mooi verslag over de herkenning van de verschillende types.
Met dank aan Karl Debulpaep


NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Supermarine Spitfire.

Berichtdoor Tandorini » 21 jul 2011, 13:51

Nog nooit gezien: :o

NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron