Dewoitine D.500/D.501/D.510,Franse eendekkerjager.

Moderators: Messalina, Tandorini

Dewoitine D.500/D.501/D.510,Franse eendekkerjager.

Berichtdoor Albatros » 03 jul 2009, 20:06

Afbeelding
Deze Dewoitine D.500 diende begin 1937 bij het 1ère Escadrille,Groupe de Chasse I/4 te Reims.De D.500 maakte zijn eerste vlucht in juni 1932 en kwam medio 1935 in dienst.


Met de dewoitine D.500 verliet de Dewoitine fabriek zijn favoriete tweedekkeropstelling.Het toestel werd speciaal voor de Franse C.1 aanbestedingsronde voor eenpersoons jagers gebouwd.Het ontwerp was van grote historische betekenis.De laagdekker had een volkomen glad oppervlak en de enige steunen dienden ter bevestiging van het grote,enigszins onhandig aangebrachte landingsgestel.Dat was voorzien van enorme stroomlijnkappen.Het prototype had een open cockpit en een grote,watergekoelde radiateur onder de motor.De Ailerons besloegen de hele achterzijde van de vleugels (behalve het laatste stukje naar de romp om enig zicht naar beneden over te laten. De D.500 maakte zijn eerste vlucht op 18 juni 1932.Aan de knuppel zat Marcel Doret,de bekende fabriekspiloot.De D.500 verpletterde de prestaties van al zijn voorgangers en won de vergelijkingstest met gemak.

Afbeelding
Ten tijde van zijn eerste vlucht was de D.500 een van de meest geavanceerde vliegtuigen ter wereld.Het was een bron van inspiratie voor ontwerpen van latere jachtvliegtuigen.Basis voor het succes was de metalen oppervlak met verzonken klinknagels.


D.500 familie.
Van de D.500 stammen meer dan 25 verschillende typen af tot en met de D.520.Die werd algemeen beschouwd als beste Franse jager van voor de Tweede Wereldoorlog.De eerste productie-D.500 was bewapend met vier 7,5-mm Darne ofMAC 1934 mitrailleurs.Twee daarvan waren in de vleugels ingebouwd.Ook werden wel Colt-Browning mitrailleurs toegepast in drie kalibers,en verder de 7,7-mm Vickers,de 23-mm Madsen en andere wapens van Europese makelij.Het belangrijkste daarvan was het 20-mm Hispano-Suiza (Oerlikon) S7 kanon,dat werd opgesteld tussen de cilinderblokken van de motor en door de holle propellernaaf vuurde.Deze 'moteur canon'-installatie werd gekozen voor de productieversie van het vliegtuig.Deze uitvoering kreeg de aanduiding D.501.De Armée de l'Air nam 133 exemplaren af van de D.501C.1 en 100 van de D.500C.1 jagers.In 1934 vloog ook de D.510.Deze had een 641-kW (860-pk) sterke Hispano-Suiza 12Ycrs motor,kon meer brandstof meenemen en had een herzien landingsgestel.Hiervan werden er 118 gebouwd,en dat bracht het totaal aantal Serie-exemplaren op 398 (exclusief prototypes).Veel landen,waaronder het Verenigd Koninkrijk,kochten exemplaren uit deze series om te zien hoe een modern jachtvliegtuig ontworpen moest worden.

Specificatie.
D.501C.1.
Type:
Eenpersoons laagdekker jachtvliegtuig.
Motor: een watergekoelde V-12 Hispano-Suiza 12Xcrs zuigermotor met een vermogen van 515 kW (690 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:367 km/u op 5000 m ; Klim naar 5000 m in 6 minuten en 5 seconden ; Plafond:10.790 m ; Bereik: 870 km.
Gewicht: Leeg:1287 kg ; Maximum startgewicht:1787 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:12,09 m ; Lengte:7,56 m ; Hoogte:2,7 m ; Vleugeloppervlak:16,5 m².
Bewapening: Een 20-mm Hispano-Suiza (Oerlikon) S7 moteur canon en twee in de vleugels ingebouwde 7,5-mm Darne mitrailleurs.
Avatar gebruiker
Albatros
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 jul 2009, 20:23

Re: Dewoitine D.500/D.501/D.510,Franse eendekkerjager.

Berichtdoor Tandorini » 04 jul 2009, 08:10

Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron