Sopwith Triplane,driedekker jachtverkenner.

Moderators: Messalina, Tandorini

Sopwith Triplane,driedekker jachtverkenner.

Berichtdoor Leopard » 15 aug 2009, 12:47

Herbert Smith had met zijn Pup de perfecte combinatie getroffen van elegantie en vliegeigenschappen,maar zijn Sopwith Triplane deed met zijn lijnen nauwelijks onder voor de Pup en vloog nog beter. Wellicht werd Smith gemotiveerd door de veelbelovende kwaliteiten van zijn lelijke 'Tractor Triplane' (ook wel de L.R.T.Tr. genaamd). Hij nam in elk geval het driedekkerconcept ervan over en paste het toe op de Pup. Het nieuwe toestel kreeg dezelfde spanwijdte,maar vleugels met een koorde van slechts 99 cm. Ze waren met elkaar verbonden via brede I-stijlen halverwege de vleugels en bij de romp. De binnenstijlen liepen door de wortels van de middenvleugel en de romp,wat de constructie sterk maakte en een minimum aan spandraden nodig maakte. De motor was een Clerget rotatiemotor van 97 kW en de standaard bewapening een enkele gesynchroniseerde Vickers mitrailleur.Enkele Triplanes die door derden werden gebouwd,werden afgeleverd met twee mitrailleurs. Alle vleugels waren uitgerust met ailerons.

Afbeelding
De gelijkenis tussen de Sopwith Triplane en de Pup valt meteen op,evenals de veel geringere koorde van de driedekker. Dat bood de vlieger een veel beter uitzicht tijdens luchtduels.

Testfase.
Het prototype van de Triplane was in mei 1916 vliegklaar. De testvluchten werden uitgevoerd door Harry Hawker te Brooklands. Daarna ging het toestel naar 'A' Fighting Squadron,RNAS,in Frankrijk voor verdere evaluatie.Het werd er met gejuich ontvangen en was binnen een kwartier na aankomst al in actie.

Operationeel.
Op krachtig aandringen van Sir Douglas Haig en mede vanwege de komst van grote aantallen Albatros D.I's en D.II's werd de Triplane in productie genomen voor het RFC en de RNAS,maar uiteindelijk heeft alleen de RNAS met redelijke aantallen gevlogen. Begin 1917 was het toestel afgeleverd aan Nos.1,8,9,10,11 en 12 Squadrons,RNAS,Nos. 1,8 en 10 (Naval) Squadrons werden meteen na 'Bloody April' 1917 bij het RFC ingedeeld. Rond die tijd werd een verbetering aangebracht in het ontwerp,namelijk een stabilo met geringere spanwijdte,waardoor het toestel verticaal kon duiken. De productie van de Triplane beliep slechts zo'n 150 toestellen omdat medio 1917 de Sopwith Camel het luchtoverwicht aan het Westfront al aan het veroveren was.

'Black Flight'.
Niettemin werd de Triplane onsterfelijk in de gelederen van 'Black Flight' van 'Naval Ten',die werd geleid door Raymond Collishaw. De Triplanes met namen als Black Mama,Black Prince,Black Sheep,Black Death en Black Roger werden gevlogen door Canadezen: Collishaw en de luitenanten W.M. Alexander, G.E. Nash, E.V. Reid en J.E. Sharman. Tijdens de zomer van 1917 boekten ze samen een serie zeges die vermoedelijk door enkele flight in zo'n korte tijd is geëvenaard. Collishaw zelf vernietigde in juni alleen al zestien toestellen.

Specificatie.
Type:
eenzits jachtverkenner.
Motor: Een negencilinder Clerget rotatiemotor van 97 kW (130 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:188 km/u op 1525 m ; Klim naar 3050 m in 11' 50" ; Plafond:circa 6250 m ; Vliegduur:2u45'.
Gewichten: Leeg:499 kg ; Maximaal startgewicht:699 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:8,08 m ; Lengte:5,74 m ; hoogte:3,2 m ; Vleugeloppervlak:21,46 m².
Bewapening: Standaard toestellen hadden een vaste 7,7-mm Vickers mitrailleur op de neus,gesynchroniseerd met de krukas via een Scarff-Dibovski onderbrekingsmechaniek en 500 patronen ; Sommige door derde gebouwde toestellen hadden twee van deze wapens.


Afbeelding
Avatar gebruiker
Leopard
1e Soldaat
1e Soldaat
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 26 okt 2008, 20:58

Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron