Nakajima Ki-44 Shoki.

Moderators: Messalina, Tandorini

Nakajima Ki-44 Shoki.

Berichtdoor Tandorini » 26 aug 2009, 19:05

Bommenwerper/onderschepper.
De Ki-44 leek veel op de Ki-43,maar had nieuwe vleugelkleppen en een bewapening van twee 7,7-mm en twee 12,7-mm machinegeweren. De Ki-44 maakte zijn eerste vlucht in augustus 1940. Het type was betrokken bij een reeks vergelijkingstesten versus Kawasaki's Ki-60 prototype met een Daimler-Benz DBB 601 motor en een geïmporteerde Bf 109E.


Afbeelding
De Shoki bleek een effectieve oorlogsmachine,hoewel hij voor piloten die gewend waren aan de lichtere Ki-27 en Ki-43 wat lastig te besturen.


In productie.
De intensieve testen toonden aan dat de Ki-44 goed genoeg was om in productie genomen te worden. Hij werd besteld onder de naam Leger Type Eenzits Gevechtsmodel IA Shoki ('Demon'). Nakajima hanteerde de benaming Ki-44-Ia. Het toestel had dezelfde bewapening als de eerdere prototypes. Er werden in totaal slechts veertig Ki-44-Ia's geproduceerd,waaronder kleine aantallen van de Ki-44-Ib met vier 12,7-mm machinegeweren en de soortgelijke Ki-44-Ic die enkele kleine verbeteringen kende.
Toen het type in gebruik genomen werd,bleek de Shoki niet populair bij piloten vanwege hun hoge landingssnelheden en gebrekkige wendbaarheid. Al gauw werd de Ki-44-II met een krachtigere Ha-109 motor in productie genomen. Van de Ki-44-II werden slechts enkele toestellen gebouwd. Deze variant werd opgevolgd door een belangrijkere productieversie,de Ki-44IIb. De Ki-44-IIc introduceerde een veel zwaardere bewapening,bestaande uit vier 20-mm boordkanonnen of twee 12,7-mm machinegeweren en twee 40-mm boordkanonnen. De Ki-44-IIc bleek uiterst effectief toen hij werd ingezet tegen zware bommenwerpers van de geallieerden die Japan aanvielen. De laatste productieversie was de Ki-44-III met een 1491-kW Ha-145 stermotor,een toegenomen vleugeloppervlak en een groter kielvlak.
Nakajima bouwde in totaal 1225 Ki-44's van alle versies,inclusiefprototypes. Bij de geallieerden droegen de toestellen de codenaam 'Tojo'. De Shoki's werden voornamelijk in Japan ingezet,maar zijn ook gebruikt als effectieve onderscheppingstoestellen om belangrijke doelen te beschermen,zoals in Sumatra,waar ze de olievelden van Palembang verdedigden.

Specificatie.
Nakajima Ki-44-IIb Shoki 'Tojo'.
Type:
Eenzits onderscheppingsjager.
Motor: Een 1133-kW (1520-pk) Nakajima Ha-109 14-cilinder sterzuigermotor.
Prestaties: Maximumsnelheid:605 km/u op 5200 m ; Klim naar 5000 m in 4min 17sec ; Plafond:11;200 m ; Vliegbereik:1700 km.
Gewicht: Leeg:2105 kg ; Maximaal startgewicht:2993 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:9,5 m ; Lengte:8,8 m ; Hoogte:3,3 m ; Vleugeloppervlak:15 m².
Bewapening: Twee 12,7-mm Ho-103 machinegeweren aan de romp en twee aan de vleugels.


Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron