Nieuport XXVIII.

Moderators: Messalina, Tandorini

Nieuport XXVIII.

Berichtdoor Tandorini » 31 dec 2009, 15:38

De Nieuport XXVIII was ruwweg een tijdgenoot van de Britse Sopwith Camel. Het type werd ontwikkeld uit de generatie verkenners van de jaren 1915-1916. Het anderhalf-vleugel concept van Delange bleef gehandhaafd,maar de stroomlijn van de romp was verbeterd. Aan het herziene kielvlak was het richtingsroer op orthodoxe wijze scharnierend opgehangen. De vleugelsteunen liepen nu parallel,in plaats van de eerdere V-vorm. De aandrijving kwam van de 119-kW (160-pk) Gnome 9N rotatiemotor,die overigens zelden het opgegeven vermogen haalde. Terwijl de Camel de goede handelbaarheid van zijn voorgangers goeddeels was kwijtgeraakt,was die van de Type XXVIII juist verbeterd,vooral door het toevoegen van het vaste kielvlak. De standaardbewapening nam toe van een enkele naar twee mitrailleurs in de neus.
De Gnome 9N motor voldeed niet en daarom werden ook vaak Le Rhône-motoren ingebouwd,en later de enkelkleps Gnome Monosoupape rotatiemotor. Alle motoren konden tijdens een zweefvlucht tijdelijk worden afgezet,maar ook vliegen met vrijlopende motor was mogelijk.

Linnen aan flarden.

De Nieuport Type XXVIII diende tegen eind 1917 bij enkele Franse eenheden maar werd niet met gejuich ontvangen. Het toestel bleek namelijk stukken bespanning van de bovenvleugel te verliezen bij enigszins vlotte manoeuvres maar ook in rechte vlucht. Het was echter als enige model in redelijke aantallen beschikbaar toen de Amerikaanse Expeditiemacht begin 1918 Frankrijk begon binnen te druppelen (zonder eigen verkenningsvluchten). Daarom werden de eerste Amerikaanse squadrons aan het front,de 27th,94th,95th en 147th Aero Squadrons van de First Pursuit Group,alle uitgerust met Type XXVIII's. Om dat de Amerikanen weinig raak schoten,kwam het succes maar langzaam. Langzamerhand werden vliegers als Luitenants Campbell,Jimmie Meissner en enkele anderen bekende azen,maar ook sneuvelden twee van hen,Quintin Roosevelt en Raoul Lufbery,terwijl zij een Type XXVIII vlogen.
De Amerikanen verdachten de Fransen ervan hen opgezadeld te hebben met een 'prul' en schakelden in juli 1918 snel om naar de SPAD XVIII. Achteraf is het aannemelijk dat het type XXVIII een goed gevechtstoestel had kunnen zijn als de motoren niet zoveel nukken hadden vertoond,die de lakse houding van Franse fabrikanten tijdens de laatste maanden van de oorlog weerspiegelden.

Specificatie.
Type:
Eenpersoons gevechts/verkenningsvliegtuig.
Voortstuwing:Een luchtgekoelde negencilinder Gnome 9N rotatiemotor van 119 kW (160 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid: 196 km/u op 2000m ; Klim naar 3000m in 11'30" ; Plafond: 5200 m ; Vliegduur: 1u30'.
Gewicht: Leeg: 532 kg ; Startgewicht:737 kg.
Afmetingen: Spanwijdte: 8m ; Lengte: 6,2m ; Hoogte: 2,5m ; Vleugeloppervlak: 20m².
Bewapening: Twee vaste 7,7-mm Vickers mitrailleurs op de neus,gesynchroniseerd om tussen de propellerbladen door te schieten ; Enkele Amerikaanse toestellen hadden Marlin mitrailleurs of 11-mm Vickers met lichtspoormunitie voor aanvallen op ballonnen.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron