Spad VII,eenzits jachtvliegtuig.

Moderators: Messalina, Tandorini

Spad VII,eenzits jachtvliegtuig.

Berichtdoor Tandorini » 21 feb 2010, 09:31

De firma SPAD,altijd bekend onder die afkorting (van Societé Anonyme pour l'Aviation et ses Dérivés,die de oorspronkelijke firmanaam Deperdussin vereeuwigde),produceerde Frankrijks beste verkenningsvliegtuigen van de oorlog. De meeste dankten hun succes aan de klassieke,watergekoelde Hispano-Suiza motoren,waarvan de brede V8 versie zowel de SPAD VII als de XIII voortstuwde. De SPAD VII,die in april 1916 zijn eerste vlucht maakte,werd direct beschouwd als verreweg superieur aan de Fokker en Albatros verkenningsvliegtuigen die het Westelijk front nog steeds domineerden. De eerste productieorders waren bescheiden,maar in de loop der tijd werden er meer dan 6000 gebouwd,waarvan zo'n 220 in Groot-Brittannië. Ontworpen door Louis Béchereau,die ontwerper was geweest bij de oorspronkelijke firma Deperdussin,was de SPAD VII vrijwel geheel van hout,overtrokken met stof; de grote motor werd geheel omsloten door de motorkap die een groot aantal sleuven had waardoor de koellucht van de grote radiateur kon uitstromen.
De SPAD VII dankte zijn reputatie aan zijn vroege dienst bij het beroemde SPA.3 squadron 'Les Cicognes' (de ooievaars),dat in september 1916,toen de eerste SPAD VII's arriveerden,geleid werd door Alfred Heurtaux,die zelf een aas was en uiteindelijk 21 overwinningen boekte,waarvan ongeveer vijftien met de SPAD VII.

Beroemde Spad VII piloten.
Andere beroemde SPAD VII piloten waren onder anderen René Dorme (23 overwinningen),Albert Deuillin (20) en de allerberoemste,Georges Guynemer. Toen de eerste SPAD VII aan SPA.3 geleverd werd,had Guynemer al negen overwinningen geboekt,aan het eind van dat jaar was dat tot dertig gestegen en in juli van het volgende jaar tot vijftig. Zijn SPAD VII,met het bekende ooievaarsinsigne van 'Les Cicognes' achter op de romp,kreeg de naam 'Vieux Charles'.
De SPAD VII diende in de laatste twee oorlogsjaren bij de meeste geallieerde luchtmachten,waaronder het RFC. Het eerste Britse squadron dat in Frankrijk met het toestel vloog,was No. 19 squadron in december 1916,gevolgd door No. 23 in februari 1917 en No. 92 in september. No. 17 squadron vloog van juli tot december 1917 met SPAD VII's op de Balkan,terwijl Nos. 30,62 en 72 squadrons tussen augustus 1917 en eind 1918 in Mesopotanië en elders in het Midden-Oosten met het toestel vlogen. In grote lijnen boekten Britse vliegers minder succes met de SPAD VII jager dan hun tijdgenoten van de Franse luchtmacht.
In Italië werd voornamelijk het 70°,77° en het beroemde 91° squadriglia 'Baracca' (Squadriglia degli assi,squadron van de azen) uitgerust met de SPAD VII. De grootste luchtaas van Italië,Francesco Baracca,behaalde 22 van zijn 34 overwinningen in een SPAD VII,maar jammer genoeg ook de dood.

Specificatie.
Type:
Eenzits jacht- en verkenningsvliegtuig.
Motor: Een Hispano-Suiza 8Aa watergekoelde V8 zuigermotor van 110 kW (150 pk).
Prestaties: Topsnelheid:192 km/u op 2000 m ; Klim naar 2000 m in 8'21" ; Plafond:5300 m.
Gewicht: Leeg:510 kg ; Maximaal startgewicht:740 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:7,8 m ; Lengte:6,15 m ; Hoogte:2,12 m ; Vleugeloppervlak:17,85 m².
Bewapening: Een vaste 7,7-mm Vickers machinegeweer op de neus,gesynchroniseerd om door de propeller heen te vuren,en (soms) een 7,7-mm Lewis machinegeweer boven op de vleugel.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron