Royal Aircraft Factory S.E.5a.

Moderators: Messalina, Tandorini

Royal Aircraft Factory S.E.5a.

Berichtdoor Tandorini » 09 maart 2010, 20:10

De S.E.5a,een sterkere versie van de S.E.5 die voorzien was van een 112 kW (150 pk) sterke Hispano-Suiza V-motor, werd in juni 1917 operationeel,enkele maanden later dan zijn voorganger en vrijwel gelijktijdig met de eerste Sopwith Camels. De S.E.5a, in 1916 ontworpen dooe H.P. Folland van de Royal Aircraft Factory in Farnborough,was een prachtig geproportioneerd vliegtuig ondanks zijn hoekige lijnen,met een semi-vierkante rompsectie en vleugels en staartstuk met parallelle koorden.

Nieuwe motor.
De S.E.5a,voorzien van een watergekoelde Hispano-Suiza V8-motor van 149 kW (200 pk) (later de Wolseley Viper), werd aanvankelijk geplaagd door problemen die het gevolg waren van de haastig gemaakte reductietandwielen. Dat zou het gevolg zijn geweest van het credo van de Franse firma Brasier dat 'motoren die niet volledig efficiënt zijn, beter zijn dan helemaal geen motoren', en van een synchronisatiemachanisme met kinderziekten.
Aanhoudende motorproblemen leidden tot grote productievertraging en hoewel No. 56 Squadron van het RFC het eerste toestel in juni 1917 in ontvangst nam, gebruikten aan het eind van het jaar slechts vijf squadrons (Nos. 40, 41, 56, 60 en 84) de vliegtuigen,ondanks het feit dat er toen reeds 800 S.E.5 en S.E.5a-toestellen gebouwd waren. De S.E.5a was een ongewoon toestel voor die tijd. Het was slechts bewapend met één gesynchroniseerd Vickers machinegeweer en één Lewis mitrailleur op een Foster-rail op de bovenste vleugel. Deze iets te lichte bewapening werd gecompenceerd door een hoge topsnelheid van tussen de 203 en 212 km/u.
De productie werd aan allerlei bedrijven uitbesteed, waaronder Austin, Air Navigation Compagny,Martinsyde, Grahame-White, Vickers, Whitehead en Wolseley. De hoofdproductielijn bevond zich te Farnborough.

Hoge productie.
Er werden zo'n 5000 toestellen geproduceerd, het overgrote deel in 1918. S.E.5a jagers dienden bij Nos. 1, 24, 29, 32, 40, 41, 56, 60, 64, 74, 84, 85, 92 en 94 Squadrons van het RFC en de RAF in Frankrijk, en Nos. 111 en 145 Squadrons in Palestina, Nos. 17, 47 en 150 Squadrons in Macedonië en No. 72 Squadron in Mesopotanië, ook het 25th en 148th Aero Squadron van de US Air Service waren ermee uitgerust. Tal van befaamde Britse verkenningspiloten vlogen met de S.E.5 en de S.E.5a. De beroemste van hen was majoor James McCudden, die 57 luchtoverwinningen scoorde, waarvan 50 tijdens zijn stationering bij No. 56 Squadron. 'Mick' Mannock, 'Billy' Bishop, Andrew B. Proctor en Albert Ball vlogen allemaal met de S.e.5 en de S.E.5a. Ball gaf de voorkeur aan de Nieuport,maar verzoende zich uiteindelijk met tegenzin met het Britse toestel, waarin hij later de dood vond.

Specificatie.
Type:
Eenzits jager-verkenner.
Motor: Een Hispano-Suiza V8-motor van 149 kW (200 pk).
Prestaties: Topsnelheid: 214 km/u op zeeniveau ; Klimvermogen tot 3050 m in 10:50 minuten ; Plafond:6705 m ; Vliegduur:2u15min.
Gewicht: Leeg:638kg ; Geladen:880kg.
Afmetingen: Spanwijdte:8,11m ; Lengte:6,38m ; Hoogte:2,9m ; Vleugeloppervlak:22,86m².
Bewapening: Eén vast voorwaarts vurend gesynchroniseerd 7;7-mm Vickers machinegeweer en één 7,7-mm Lewis machinegeweer gemonteerd op de middensectie van de bovenvleugel, plus maximaal vier bommen van 18,6 kg.


NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron