Albatros D.III

Moderators: Messalina, Tandorini

Albatros D.III

Berichtdoor Tandorini » 04 jun 2010, 17:06

De Albatros van Ernst Udet wordt nagezien terwijl hij toekijkt.


Terwijl de eenpersoons Albatros D.II nog in productie was, begon zijn ontwerper Robert Thelen met het ontwerp van een verbeterde versie om een grotere wendbaarheid te verkrijgen. Dit resulteerde in een andere vormgeving van de vleugels: de ondervleugel was slanker, de bovenvleugel had een grotere spanwijdte en de vleugeltips werden naar buiten toe breder, de beide vleugels waren nu recht boven elkaar geplaatst en er werden V-vormige stijlen aangebracht om de stijfheid van de vleugel te verbeteren. Tijdens de productie van deze vliegtuigen werd het motorvermogen verhoogd van 127 naar 130 pk, door de compressieverhouding te vergroten. De radiator die in het midden van de bovenvleugel zat werd meer naar stuurboord verplaatst. Dit was het resultaat van ervaringen opgedaan tijdens luchtgevechten, want er waren nogal wat vliegers omgekomen doordat een kogel of granaatplinter de radiator had doorboord die zich direct boven hun hoofd bevond, daardoor hadden zij kokend water in hun gezicht gekregen, dat door de slipstroom was meegevoerd.
D.III"s kwamen in de eerste maanden van 1917 in dienst en lieten al gauw merken dat zij er waren, zij behielden het luchtoverwicht totdat zij dit eind 1917 weer aan geallieerde jagers als de SE.5 en de Sopwith Camel moesten afstaan. Op dat moment waren er ongeveer 500 D.III's in dienst.

Specificatie.
Type:
Eenpersoons jachtverkenner.
Motor: Een Mercedes D.IIIa lijnmotor van 127/130 kW (170/175 pk).
Prestaties: Maximum snelheid: 175 km/u ; Klim naar 1000m in 4 min. ; Plafond: 5500 m ; Vliegduur: 2 uur.
Gewicht: Leeg: 661 kg ; Maximum startgewicht: 886 kg.
Afmetingen: Lengte: 7,33 m ; Spanwijdte: 9,05 m ; Hoogte: 2,98 m ; Vleugeloppervlak: 20,50 m².
Bewapening: Twee vaste LMG 08/15 machinegeweren van 7,92-mm.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron