Royal Aircraft Factory F.E.2

Moderators: Messalina, Tandorini

Royal Aircraft Factory F.E.2

Berichtdoor Tandorini » 28 aug 2010, 13:42

Een F.E.2b met een V-type onderstel.


Chronologisch gezien ging de Royal Aircraft Factory F.E.2 vooraf aan de B.E.12. Het type representeerde een eerste poging om effectief, voorwaarts gericht, vuur te kunnen afgeven voordat het onderbrekingsmechanisme werd geïntroduceerd. Deze inrichting deed de patronen van een vast, voorwaarts gericht machinegeweer op zo'n moment afvuren, dat zij de draaiende propellerbladen passeerden in plaats van raakten. De vlieger zat achter, terwijl de voorste cockpit werd bezet door de waarnemer/schutter, die vanuit deze positie beschikte over een onbelemmerd schootsveld van meer dan 180°. De eerste versie was de F.E.2a, voorzien van een 75 kW (100 pk) Green-motor. De teleurstellende prestaties leidden echter tot de inbouw van de 89 kW (120 pk) Beardmore in de F.E.2b, die tegen het eind van 1915 in kleine aantallen in dienst begon te komen in Frankrijk. De Factory bouwde twee F.E.2c's, waarbij de posities van vlieger en waarnemer, met het oog op nachtoperaties, waren verwisseld. De aanduiding F.E.2c gold als versie met een in grote lijnen identiek airframe, maar met een 186 kW (250 pk) Rolls-Royce motor (later Eagle gedoopt) ; dit model leverde aanzienlijk verbeterde prestaties, met name op het gebied van klimvermogen en hoogtebereik. De F.E.2e, F.E.2f, F.E.2g en F.E.2h waren experimentele varianten met alternatieve motoren.
In operationele dienst wist de F.E.2b, in samenwerking met de Airco (de Havilland) D.H.2, geleidelijk de dreiging van de Fokker-eendekker te verminderen. Maar het type zou op zijn beurt zijn meerdere vinden in de vanaf eind 1916 bij de Duitse luchtmacht geïntroduceerde Albatros en Halberstadt-jager/verkenners. De geschiktheid van de F.E.2b voor nachtoperaties bracht echter met zich mee dat het type tot het laatste jaar van de Eerste Wereldoorlog werd ingezet voor nachtbombardementen in Europa en, in kleine aantallen, voor de verdediging van Groot-Brittannië tegen Zeppelin bestuurbare luchtschepen en Gotha-bommenwerpers. Het totale productiecijfer aan F.E.2a/F.E.2b's bedroeg 1939 stuks, en hoewel er geen precieze cijfers omtrent de F.E.2d's zijn overgeleverd, neemt men aan dat er circa 250 werden gebouwd.

Specificaties.
Royal Aircraft Factory F.E.2b.
Type:
Tweezits jager/nachtbommenwerper/reconnaissance vliegtuig.
Motor: Een Beardmore lijnmotor van 89 kW (120 pk).
Prestaties: Max. snelheid 129 km/u op zeeniveau ; Plafond: 2745 m ; Vliegduur: 3 uur.
Gewicht: Leeg: 904 kg ; Max. startgewicht: 1347 kg.
Afmetingen:Lengte: 9,83 m ; Hoogte: 3,85 m ; Spanwijdte: 14,55 m ; Vleugeloppervak: 45,89 m².
Bewapening: Aanvankelijk een enkel Lewis 7,7-mm machinegeweer, later aangevuld door een tweede ; Als bommenwerper konden er wisselende combinaties van tot max. 159 kg bommen worden meegevoerd.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Royal Aircraft Factory F.E.2

Berichtdoor Tandorini » 20 feb 2011, 21:53

In Nieuw-Zeeland wordt er een F.E.2 nagebouwd:

NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron