Pfalz D.III.

Moderators: Messalina, Tandorini

Pfalz D.III.

Berichtdoor Tandorini » 31 jan 2009, 21:33

Duitse eenzits verkenner.
De extreem aantrekkelijke Pfalz D.III had veel te danken aan de ervaring die de fabrikant had opgedaan met de licentieproductie van de LFG Roland D.II voor de Beierse Jasta's aan het begin van 1917.Toen het contract van de Roland eindigde,kon Pfalz zich toeleggen op zijn eigen ontwerp,dat in de zomer van 1917 verscheen.Dit type werd door de populaire 119-kW (160-pk) Mercedes D.III lijnmotor.Veel kenmerken van de Pfalz D.II (zoals de evenwijdige vleugel met ribben en scherpe vierkante uiteinden en de half-vrijdragende romp met ovale doorsnede) werden overgenomen en zorgden voor de robuustheid van het basisontwerp.De staart was één geheel met achterromp en de ailerons reageerden accuraat.De bovenste vleugel werd als enkele eenheid gebouwd zonder V-stelling.

Trage start.
De D.III doorstond zijn officiële test in juni 1917 maar de productie kwam traag op gang doordat de nodige vaardigheden nog ontbraken,vooral bij de bouw van de romp.Eind augustus waren slechts drie toestellen aan het front gearriveerd.Daarna werd ook de D.IIIa in productie genomen.Bij dit type zaten de machinegeweren op de neus (in plaats van te zijn ingebouwd) zodat het onderhoud makkelijker was.Aan het eind van het jaar waren er respectievelijk 276 D.III's en 114 D.IIIa's aan het front.Vanaf die tijd nam het aantal echter weer langzaam af.De totale productie wordt geschat op 1000 toestellen.

Beierse steun.
Doordat Pfalz financieel werd gesteund door de Beierse regering,was het logisch dat de eerste toestellen naar de Beierse Jasta's gingen die in de zomer van 1917 aan het Beierse leger verbonden waren.Daarna deden de toestellen bij vele andere Jasta's dienst,waaronder enkele Marine Feld Jasta's,hoewel slechts enkele van deze Jasta's exclusief met de Pfalz vlogen.De roemruchte Werner Voss werd eind juli 1917 bij Jasta 10 geplaatst.In zijn D.III scorde hij vier overwinningen voordat hij overstapte op de Fokker Dr.I driedekker.Hauptman Paul Bäumer,die erom bekend stond dat hij zijn wielen op de hangar liet stuiteren om ze draaiende te krijgen voordat hij landde en die bij Jasta 2 (onder leiding van Boelcke) diende,zette 43 overwinningen op zijn naam.De meeste hiervan maakte hij in de cockpit van de Pfalz D.IIIa.

Specificatie.
D.III
Type: Eenzits jager-verkenner.
Motor: Een 119-kW (160-pk) Mercedes D.III of 130-kW (175-pk) D.IIIa 6-cilinder watergekoelde lijnmotor.
Prestaties: Maximumsnelheid 185 km/u op zeeniveau ; Klim naar 1000 m in 3'15" ; Maximale missiehoogte 5450 m ; Vliegduur 2u30'.
Gewicht: Leeg 725 kg ; Maximaal startgewicht 905 kg.
Afmetingen: Spanwijdte 9,4 m ; Lengte 7 m ; Hoogte 2,7 m ; Vleugeloppervlakte 22,2 m².
Bewapening: Twee vaste 7,92-mm LMG 08/15 gesynchroniseerde machinegeweren op de neus.


Afbeelding

Prototype van de Pfalz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pfalz D.III, 1370/17 flown by Lt Werner Voss, CO Jasta 10, August 1917. Voss scored four victories flying this aircraft (35th - 38th) before receiving his famous Fokker Triplane.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Gevechtsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron