Great Lakes BG,vliegdekschipduikbommenwerper.

Moderators: Messalina, Tandorini

Great Lakes BG,vliegdekschipduikbommenwerper.

Berichtdoor Tandorini » 03 mei 2009, 11:37

Afbeelding

De BG-1 vloog vanaf 1935 bij VB-M6 (later VMB-1) van de US Marines.Beide onderdelen behielden het toestel tot 1940 toen ook VMS-1 er een stuk of wat had vliegen.


In 1932 zocht de US Navy een tweepersoons duikbommenwerper die kon opereren vanaf een vliegdekschip en een bom van 454 kg tussen het landingsgestel kon meevoeren.De Consolidated Aircraft Corporation en de Great Laker Aircraft Corporation kregen opdracht een prototype te bouwen.De Great Lakes XBG-1 was een tweedekker met ongelijke vleugels met een enkele set vleugelstijlen,een vast landingsgestel met staartwiel,een tandemopstelling met open cockpits voor de piloot en de waarnemer/schutter,en een motor gebaseerd op de 560-kW (750 pk) Pratt & Whitney R-1535-64 Twin Wasp Junior stermotor.Na de voltooiing half 1933 kwam de XBG-1 er in een test van de US Navy in alle opzichten beter af dan de Consolidated XB2Y-1.Daarom werd de Great Lakes in november 1933 in productie genomen als de BG-1,die afweek van het prototype en een lange cockpitkap kreeg zodat de bemanning beschut zat.Er werden 61 exemplaren (incl. het prototype) gebouwd,en het eerste werd in de herfst van 1934 operationeel.De BG-1 bleef bij de US Navy in eerstelijnsdienst tot 1938 en verhuisde toen voor een aantal jaren als multi-purpose toestellen naar tweede-lijnsonderdelen.Ongeveer de helft kwam terecht bij de US Marines waar het toestel bij sommige eenheden dienst deed tot 1940.

Specificatie.
Type:
Tweepersoons duikbommenwerper voor dienst op vliegdekschepen.
Motor: een Pratt & Whitney R-1535-82 Twin Wasp Junior stermotor van 560 kW (750 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:303 km/u op 2715 m ; Klim naar 1525 m in 5'30" ; Plafond:6125 m ; Vliegbereik:869 km met max. belading.
Gewicht: Leeg:1770 kg ; Max. startgewicht:2880 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:10,97 m ; Lengte:8,76 m ; Hoogte:3,35 m ; Vleugeloppervlak:35,67 m².
Bewapening: Een vast voorwaarts vurend 0,3-inch (7,62-mm) Browning machinegeweer en een beweegbaar achterwaarts vurend 0,3-inch Browning machinegeweer achter in de cockpit,plus max. 454 kg aan onder de romp meegevoerde afwerpbare middelen,meestal bestaande uit een 454 of 227 kg (1000 resp. 500 pond) zware bom.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Carrier vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron