Hawker Nimrod,Britse vliegdekschipjager.

Moderators: Messalina, Tandorini

Hawker Nimrod,Britse vliegdekschipjager.

Berichtdoor Tandorini » 09 jun 2009, 18:33

Van 1924 tot 1938 was de Fairey Flycatcher de enige jager voor vliegdekschepen bij de Fleet Air Arm (FAA).Zijn snelheid was echter slechts 214 km/u op zeeniveau en minder wanneer het toestel hoger kwam.Daarom was er behoefte aan een jager die beter presteerde.Al in 1926 kwam het Air Ministry met een specificatie van eisen.Hawker bood naar aanleiding van deze specificatie zijn Hoope tweedekker met stermotor aan.Dit toestel bleek niet geschikt,maar vanuit de Hoope ontstond -via de Fury - een gestroomlijnde tweedekker die in eerste instantie officieus bekend werd als de Norm.
Dit werd de Nimrod,qua verschijning gelijk aan de Fury van de RAF.Het eerste productie-exemplaar van de Nimrod maakte zijn eerste vlucht op 14 oktober 1931.In 1932 verving de Nimrod Mk I de Flycatcher bij No. 402,408 en 409 Flight van de FAA.In 1939 kwamen deze toestellen in bezit van No. 800 Squadron aan boord van HMS Courageous,bij No. 801 op HMS Furious en bij No. 802 Squadron op HMS Glorious.De productie van de verbeterde Nimrod Mk II startte in september 1933 en in maart 1934 werden de eerste toestellen aan de Faa geleverd.De Mk II-toestellen hadden vanghaken,sterkere motoren en grotere staartvlakken.Veel van de 57 Nimrod Mk I's werden later aangepast tot de Mk II-standaard.Opvallend was dat de eerste drie Nimrod Mk II's een constructie van roestvrij staal hadden,terwijl de overige 27 productie-exemplaren de conventionele Hawker-constructie van lichtmetaal en staal hadden.


Afbeelding

Deze gerestaureerde Nimrod werd gevlogen door een kapitein van No. 802 Squadron FAA aan boord van HMS Glorious.Dit squadron ontving de Nimrods in 1933 en behield de toestellen totdat het in 1939 werd uitgerust met Sea Gladiators.

Export-Nimrods.
hawker haalde weinig exportorders binnen voor de Nimrod.Eén machine ging naar Japan,één naar Portugal en twee naar Denemarken.In dit land stond het toestel bekend als de Nimrodderne.De Koninklijke Deense Marinewerf wilde nog tien exemplaren onder licentie bouwen,maar het is niet bekend of dit daadwerkelijk gebeurd is.
De Nimrod jagers van de FAA waren bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in september 1939 ingezet voor trainings- en communicatietaken.In juli 1941 werden ze als verouderd beschouwd.De Nimrodderne bleef in gebruik tot aan de Duitse invasie van Denemarken in april 1940.

Specificatie.
Hawker Nimrod Mk II.
Type:
Eenpersoons vliegdekjager.
Motor: Een Rolls-Royce Kestrel IIS V-motor van 356 kW (477 pk),later vervangen door een KestrelVFP V-motor van 452 kW (608 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:315 km/u op 3660 m ; Kruissnelheid:185 km/u op kruishoogte ; Klim naar 3050 m in 6'8" ; Plafond:8200 m ; Vliegduur:1u40min.
Gewicht: Leeg:1413 kg ; Maximaal startgewicht:1841 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:10,2 m ; Lengte:8,1 m ; Hoogte:3 m ; Vleugeloppervlak:28 m².
Bewapening: Twee 7,7-mm Vickers Mk II vaste voorwaarts vurende machinegeweren boven in de neus ; Maximaal 36 kg aan afwerpbare lading aan een ophangpunt onder de vleugel,meestal bestaand uit vier 20-ponds (9 kilo) bommen.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Carrier vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast