Boeing FB,Amerikaanse vliegdekschipjager.

Moderators: Messalina, Tandorini

Boeing FB,Amerikaanse vliegdekschipjager.

Berichtdoor Tandorini » 09 jun 2009, 20:40

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Boeing gebruikte de opgedane ervaring als subcontractant van toestellen van andere vliegtuigfabrikanten (in het bijzonder met de Thomas-Morse MB-3A) om aan zijn eigen ontwikkeling van een eenpersoons jager te beginnen.de resulterende Boeing Model 15 vloog voor het eerst op 2 juni 1923.Het was een tweedekker waarbij de onderste vleugel kleiner was dan de bovenste.De vleugels waren van hout,dat met stof bekleed was.De romp was gemaakt van gelaste stalen buizen met aan de voorzijde een toplaag van lichtmetaal en aan de achterzijde van stof.De houten,met stof beklede staart had een stabilo met stijlen met variabele invalshoek.Het toestel had een vaste staartslof,waarvan het hoofdgedeelte een ononderbroken as had.Het toestel had een 324-kW Curtiss D-12 V-motor.
De US Army raakte nog voordat het toestel gevlogen had,geïnteresseerd in de Model 15.Na de eerste vliegtesten door Boeing,werd het prototype geëvalueerd onder de benaming XPW-9.Het type moest concurenten met de Fokker PW-9 en de Curtiss XPW-8A.De prestaties van Model 15 zorgden voor een order voor twee extra PW-9 prototypes voor een intensievere evaluatie.Deze toestellen werden in mei 1924 geleverd.De tweede machine had een ander,gesplitst hoofdlandingsgestel.Dit type landingsgestel werd gekozen voor de order uit 1925 van dertig jagers volgens de PW-9 productienorm.
De US Navy was net zo enthousiast over de nieuwe jager van Boeing als de US Army.Op 1 december 1925 werd de eerste order uitgebracht voor veertien toestellen,die bij het USMC dienst zouden gaan doen onder de benaming FB-1.Uiteindelijk werden er maar tien toestellen geleverd volgens de FB-1 standaard,die vrijwel identiek was aan de PW-9 configuratie van de US Army.Het elfde en twaalfde toestel van deze order waren uitgerust met 380-kW Packard 1a-1500 V-motoren en waren uitgerust met een landingsgestel met doorlopende as en een vanghaak voor operaties vanaf vliegdekschepen.Ze kregen de naam FB-2 en waren bij Boeing zelf bekend als Model 53.De dertiende machine was identiek aan de FB-2-standaard,met uitzondering van zijn landingsgestel met dubbele drijvers.Dit type droeg de naam FB-3 of Model 55.Het veertiende en laatste toestel van de initiële order van de Amerikaanse marine had ook dit type landingsgestel,maar introduceerde de 336-kW Wright P-1 stermotor.Dit type heette de FB-4 (Model 54), of FB-6 als hij voorzien was van de 298-kW Pratt & Whitney Wasp stermotor.
Model 67 was Boeings aanduiding voor de belangrijkste productieversie uit de Model-15 familie.Deze werd voor de US Navy gebouwd onder de aanduiding FB-5 met de Packard 2A-1500 motor,een aangepast landingsgestel en verder naar voren geplaatste bovenvleugel.Begin 1926 werden ongeveer 27 exemplaren aan de USN geleverd.Het Model 67A (FB-7),met Waspmotor,werd nooit geproduceerd.

Specificatie.
Type:
eenpersoons vliegdekschipjager.
Motor: een Packard 2A-1500 V-motor van 388-kW (520 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:283 km/u op zeeniveau ; Kruissnelheid:241 km/u op kruishoogte ; aanvangsklimsnelheid:640 m/min ; Plafond:6705 m ; Vliegbereik:676 km.
Gewicht: Leeg:1115 kg ; Maximaal startgewicht:1474 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:9,8 m ; Lengte:7,2 m ; Hoogte:2,9 m ; Vleugeloppervlak:22,4 m².
Bewapening: Een 12,7-mm en een 7,62-mm Browning vast voorwaarts vurend machinegeweer of twee 7,62-mm Browning vaste voorwaarts vurende machinegeweren in de voorromp.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Carrier vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast