Dassault Etendard,aanvals-,verkennings- en tankvliegtuig.

Moderators: Messalina, Tandorini

Dassault Etendard,aanvals-,verkennings- en tankvliegtuig.

Berichtdoor Tandorini » 27 jun 2009, 17:46

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Een aan Argentinië geleverde Etendard wordt in de lucht bijgetankt

De oorspronkelijke Dassault Etendard was voortgekomen uit de deelname van het Franse bedrijf aan een NAVO-competitie uit 1955 aangaande een lichte aanvalsjager,die vanaf onverharde start- en landingsbanen kon opereren.Dassault ontwikkelde verschillende versies,maar deze hadden te weinig vermogen.
Dassault installeerde vervolgens,als privé-investering,de veel krachtigere SNECMA atar 08 turbojet.Deze Etendard IV vloog voor het eerst op 24 juli 1956.Nadat de NAVO-landen het Dassaultontwerp hadden afgewezen en voor de Fiat G.91 hadden gekozen,onderging de Etendard een uitgebreid aanpassingsprogramma om te voldoen aan de behoefte van de Aéronavale aa een aanvals- en verkenningstoestel dat vanaf een vliegdekschip kon opereren.Er werden twee versies ontwikkeld om deze hoofdtaken te vervullen.
Beide Etendard IV-varianten waren uitgerust met verlengd landingsgestel,vanghaak,katapultbevestigingen en bijhorende versterking,uitklapbare vleugeluiteinden en een liftverhogend systeem dat de kleppen aan vleugelvoor- en achterrand combineerde,alsook twee geperforeerde luchtremmen in de buik.


Afbeelding
Deze Etendard IVM stijgt op voor een nieuwe missie,terwijl zijn lanceerkabel terugvalt.De IVM was een formidabel aanvalstoestel,dat primair een tactische nucleaire aanvalsfunctie had.


Etendard IVM.
De eerste versie kreeg de naam Etendard IVM.Het prototype van deze variant maakte zijn eerste vlucht op 21 mei 1958 en werd gevolgd door zes preproductietoestellen.De eerste van 69 productie-Etendard IVM's werd op 18 januari 1962 geleverd en de productie was in 1964 voltooid.De Etendard IVM was uitgerust met een Aïda all-weather vuurleidingsradar en een Saab bommenwerpcomputer.Een stroomlijnkap onder de neus herbergde de geleidingsantenne voor de AS20 radio-commandraket.De Etendard IVM werd in juli 1991 uit dienst genomen en vervangen door de Dassault Super Etendard.
de zevende Etendard was het prototype van de Etendard IVP.een verkennings/tankerversie,waarvan er 21 werden besteld.De eerste vlucht werd op 19 november 1960 gemaakt.De belangrijkste ontwerpwijzigingen hadden betrekking op de neus- en buikstations voor camera's (die respectievelijk de aanvalsavionica en de bewapening vervingen),een onafhankelijknavigatiesysteem,een vaste tankstang op de neus voor het bijtanken in de lucht en een 'buddy-pack' slanghaspel die door Douglas was ontworpen en waardoor de ene Etendard een andere Etendard kon bijtanken.Tussen 1989 en 1994 werden de overgebleven Etendard IVP's opgewaardeerd tot de Etendard IVPM-standaard.In september 2000 werden de toestellen teruggetrokken,na dienst te hebben gedaan boven Bosnië en tijdens het offensief van Allied Force.

Specificatie.
Dassault Etendard IVP.
Type:
eenzits verkenningsvliegtuig vanaf vliegdekschepen.
Motor: Een SNECMA Atar 8B turbojet met een stuwkracht van 43,16 kN.
Prestaties: Maximale horizontale snelheid 'schoon' op kruishoogte:Mach 1,08 ; Maximale horizontale snelheid 'schoon' op zeeniveau:1100 km/u ;Maximale klimsnelheid op zeeniveau:6000 m/min ; Maximale missiehoogte:15.500 m.
Gewicht: Leeg:5900 kg ; Maximaal startgewicht:10.200 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:9,6 m ; Lengte:14,4 m ; Hoogte:14,3 m ; Vleugeloppervlak:29 m².
Bewapening: Twee 600-ltr tanks onder de vleugels plus bommen en raketten met een maximale externe wapenlading van 1360 kg.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Carrier vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron