Boeing F2B,Amerikaanse vliegdekschipjager.

Moderators: Messalina, Tandorini

Boeing F2B,Amerikaanse vliegdekschipjager.

Berichtdoor Leopard » 15 aug 2009, 13:58

Doordat de nieuwe krachtige Packard 2A-1500 omgekeerde V-motor van 448 kW verkrijgbaar werd,liet het Amerikaanse leger een experimentele jager ontwerpen en bouwen om deze motor te evalueren. In april 1925 stemde Boeing in met de vervaardiging van een exemplaar van het Boeing Model 66-ontwerp ter evaluatie.
Het toestel werd in juli 1927 geleverd voor officiële tests met de officieuze aanduiding XP-8. De naam werd officieel nadat het USAAC in januari 1928 de machine van Boeing had gekocht. Qua prestaties voldeed de XP-8 niet aan de verwachtingen van het USAAC. Daarom werd het type niet in productie genomen. plannen om het type van een Pratt & Whitney R-1690 stermotor te voorzien,strandden; de XP-8 werd in juni 1929 teruggetrokken.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Superieure Wasp.
Nadat de FB-4 met een Wright P-1 stermotor was getest,besloot de US Navy dat deze machine verder aangepast moest worden tot de FB-6 met een Pratt & Whitney Waspmotor. De FB-6 werd uitvoerig getest. De Wasp bleek duidelijk superieur ten opzichte van de P-1. Dit leidde ertoe dat de US Navy besliste om de Wasp te combineren met een casco dat op het Model 66 (die door de US Army was getest als de XP-8) was gebaseerd. Het resultaat was het Boeing Model 69,die op 3 november 1926 zijn eerste vlucht maakte als USN prototype XF2B-1. Het voornaamste verschil zat 'm in de vleugelafmetingen; de spanwijdte van onder- en bovenvleugel waren bijna gelijk. Daarnaast had de propeller een grotere naafkap.
De goede testresultaten resulteerden in een order voor 32 productietoestellen onder de benaming F2B-1. De leveringen startten op 30 januari 1928. De toestellen werden gebruikt door VF-1B (Fighter) en VB-2B (Bomber) Squadron van de US Navy aan boord van de USS Saratoga. De F2B-1 verschilde van het prototype doordat de naafkap was verwijderd en door de introductie van een gebalanceerd roer.
Onder de benaming Model 69B werden er twee exemplaren - grotendeels identiek aan de F2B-1 van de USN - gebouwd voor de export. Deze werden aan Brazilië en Japan geleverd.

Specificatie.
Type:
Eenpersoons vliegdekschipjager en jachtbommenwerper.
Motor: Een Pratt & Whitney R-1340-B Wasp stermotor van 317 kW (425 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:254 km/u op zeeniveau ; Kruissnelheid:212 km/u op kruishoogte ; Aanvangsklimsnelheid:576 m/min ; Plafond:6555 m ; Vliegbereik:507 km.
Gewicht: Leeg:902 kg ; Maximaal startgewicht:1272 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:9,2 m ; Lengte:7 m ; Hoogte:2,8 m ; Vleugeloppervlak:22,6 m².
Bewapening: Een 12,7-mm en een 7,62-mm Browning vast voorwaarts vurend machinegeweer,of twee 7,62-mm Browning vaste voorwaarts vurende machinegeweren in de voorkant van de romp ; Maximaal vijf 25-ponds bommen onder de romp en onderste vleugel.


http://www.amtonline.com/publication/article.jsp?pubId=1&id=4883
Avatar gebruiker
Leopard
1e Soldaat
1e Soldaat
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 26 okt 2008, 20:58

Keer terug naar Carrier vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron