Beardmore WB.III/S.B.3,jager voor vliegdekschepen.

Moderators: Messalina, Tandorini

Beardmore WB.III/S.B.3,jager voor vliegdekschepen.

Berichtdoor Tandorini » 03 mei 2009, 15:01

Afbeelding

De N6101 was een van de eerste dertien WB.III's.Het beschikte over een inklapbaar landingsgestel en werd door de Royal Navy aangeduid als S.B.3F.Het kan zijn dat niet alle bestelde WB.III's daadwerkelijk gebouwd zijn.


Beardmore bouwde de Sopwitch Pup in licentie toen de Royal Navy Air Service (RNAS) besloot een versie van dat toestel te laten ontwikkelen die geschikt was voor gebruik op vliegdekschepen.Om plaats in de hangars te besparen bouwde de firma een versie van de Pup met de vleugels recht boven elkaar,en niet versprongen zoals bij het origineel.De buitenvleugels konden worden opgeklapt.Dit vliegtuig kreeg de aanduiding Beardmore WB.III.Het prototype was het laatste exemplaar van de serie Pups die bij Beardmore gebouwd was.Verdere wijzigingen ten opzichte van de standaard Pup waren de langere romp,die nodig was om reddingsmiddelen voor waterlandingen mee te kunnen nemen,een hoofdlandingsgestel dat in de bodem van de romp kon wegklappen en gewijzigde vleugelsteunen.
De proefvluchten werden met goed gevolg op 7 februari 1917 beëindigd en toen werden honderd serie-exemplaren besteld voor gebruik op de vliegdekschepen HMS Furious,Nairana en Pegasus.Deze kregen de aanduiding Beardmore S.B.3.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Voor-,boven- en zijaanzicht.

Evolutie.
Op een zeker moment tijdens de productie kreeg dit ontwerp de marine-aanduiding S.B.3F.Deze werd gebruikt voor de eerste dertien productiemachines.Die waren voorzien van een 0,303-inch (7,7-mm) Lewis-mitrailleur op een driepoot voo de piloot.Het wapen kon naar boven vuren door een uitsparing in het middendeel van de bovenvleugel.Het veertiende en volgende toestel kregen de aanduiding S.B.3D.Ze waren voorzien van een afwerpbaar hoofdlandingsgestel en conventionele,met kabels bediende rolroeren zonder verbindingssteunen.De vleugelstijlen bij de romp waren weggelaten.De voorwaarts vurende 0,303-inch Lewis-mitrailleur was nu op het middendeel van de bovenvleugel bevestigd.

Specificatie.
Type:
Eenzits jachtvliegtuig voor gebruik op vliegdekschepen.
Voortstuwing: Een Le Rhône 9C of Clerget rotatiemotor met een vermogen van 60 kW (80 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:166 km/u op zeeniveau ; Klim naar 1980 m in 12'10" ; Plafond:3780 m ; Vliegduur:2u45".
Afmetingen: Spanwijdte:7,62 m ; Lengte:6,16 m ; Hoogte:2,47 m ; Vleugeloppervlak:22,57 m².
Gewicht: Leeggewicht:404 kg ; Maximaal startgewicht:585 kg.
Bewapening: Eén vaste voorwaarts vurende 0,303-inch (7,7-mm) Lewis-mitrailleur.


Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Maritieme vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron