Avro Shackleton,Koude-Oorlogverkenner.

Moderators: Messalina, Tandorini

Avro Shackleton,Koude-Oorlogverkenner.

Berichtdoor Tandorini » 03 mei 2009, 16:00

Afbeelding

Acht stuks van de productieversie van 42 MR.Mk 3's werden aan de Zuidafrikaanse Luchtmacht geleverd,waar ze bij No.35 Sqn. de Sunderlands vervingen.


Toen Groot-Brittannië in 1946 verlegen zat om een nieuw martiem lange-afstandsverkenningstoestel,kwam een plan ter tafel om de Lincoln Mk 3 daarvoor als uitgangspunt te nemen.Avro paste het ontwerp van de Lincoln aan,wat leidde tot de Avro Shackleton.
In de nieuwe romp was plaats voor tien bemanningsleden,twee 20-mm kanonnen (een aan weerszijden van de neus),twee 20-mm kanonnen in een rugkoepel en twee 12,7-mm mitrailleurs in de staart,plus bommen of dieptebommen in een groot wapenruim.
De eerste Shackleton GR.Mk 1 (later MR.Mk 1) maakte op 9 maart 1949 zijn eerste vlucht en het type werd in februari 1951 in gebruik genomen.De toestellen van de tweede productieversie waren uitgerust met Griffon 57A motoren en kregen de aanduiding Shackleton MR.Mk 1A.De MR.Mk 2 was voorzien van een volledig vernieuwde gestroomlijnde neus met twee 20-mm kanonnen boven de positie van de bommenrichter.De radar was verplaatst vanuit een kinkoepel naar een half-intrekbare koepel achter het bommenruim met een bereik van 360°.andere veranderingen waren de vervanging van de staartkoepel door een transparante staartkegel.
De laatste productieversie was de MR.Mk 3,die op alle punten beter presteerde.Het type had een herziene vleugel met verbeterde ailerons en tiptanks.Het toestel had een hoger startgewicht,en om die reden werd het staartwielonderstel vervangen door een neuswielonderstel.De rugkoepel werd achterwege gelaten,maar onder de vleugel werd een aantal ophangpunten geïnstalleerd voor het meenemen van tal van wapens,waaronder ongeleide raketten.Na beëindiging van de productie werd de Shackleton medio jaren zestig gemoderniseerd.Daarbij werd de brandstofcapaciteit vergroot en werden twee kleine Viper turbojets aangebracht.De Vipers zaten achter in de buitenste motorgondels en leverden extra stuwkracht bij de start en de klim met volle belading.

Specificatie.
Type:
Maritiem verkennings- en onderzeebootbestrijdingsvliegtuig.
Motoren: Vier Rolls-Royce Griffon 57A V-motoren,elk met een vermogen van 1831 kW (2455 pk) en twee Rolls-Royce Viper Mk 203 turbojets elk met een stuwkracht van 11,12 kN.
Bewapening: Twee flexibele voorwaarts vurende 20-mm kanonnen plus maximaal 4536 kg aan wapens in het wapenruim.
Prestaties: Maximumsnelheid op kruishoogte 486 km/u ; Kruissnelheid:322 km/u op kruishoogte ; aanvangsklimvermogen:260 m/min ; Plafond:5850 m ; Vliegbereik:5890 km.
Gewichten: Leeg:26.218 kg ; Maximaal startgewicht:44,452 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:36,52 m ; Lengte:28,19 m ; Hoogte:7,11 m ; Vleugeloppervlak:132,01 m².
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Maritieme vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron