Latécoère 298,torpedobommenwerper,watervliegtuig.

Moderators: Messalina, Tandorini

Latécoère 298,torpedobommenwerper,watervliegtuig.

Berichtdoor Tandorini » 02 jun 2009, 20:13

Van de twaalf types watervliegtuigen in Franse dienst in 1939 werd de Latécoère 298 het meest gebruikt.Het toestel kwam veelvuldig in actie tijdens de Slag om Frankrijk van het jaar erop.Het robuuste,geheel metalen toestel,zou worden meegevoerd door het vliegtuigmoederschip Commandant Teste en maakte zijn eerste vlucht op 8 mei 1936.Bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog waren er in totaal 81 toestellen besteld,waarvan er 53 waren afgeleverd.de meeste toestellen (Laté 298A toestellen met vaste vleugels) vlogen bij Escadrille T1 te Berre en T2 te Cherbourg.Ongeveer zeventien Laté 298B en Laté 298D toestellen met respectievelijk opklapbare en vaste vleugels vlogen bij Escadrille HB 1 en HB 2 aan boord van de Commandant Teste.Nog eens 65 Laté 298's werden besteld,waarmee eind 1939 een derde Escadrille,T3,werd gevormd.Escadrille T4 ontstond op 15 januari 1940.

Afbeelding

De Laté 298 had vergeleken met de 298A naar achteren opklapbare buitenvleugels,dubbele flaps,neerklapbare kielvlaktips,een dubbele besturing en accommodatie voor een extra bemanningslid.


Slag om Frankrijk.
Toen op 10 mei 1940 het Duitse offensief tegen Frankrijk begon,bezat de Franse Marine circa zestig Laté 298's in de eerste linie.Ze waren allemaal op de wal gestationeerd,de ene helft aan de Kanaalkust en de andere helft in het Middellandse-Zeegebied.In de beginfase van de slag voerden de Laté 298's verbindingsvluchten uit voor de troepen op Walcheren.Maar op 21 mei waren ze gedwongen Boulogne te verlaten,waarna ze bombardementen uitvoerden op Duitse colonnes.Op 23 mei voerden zo'n achttien watervliegtuigen duikbombardementen uit op belangrijke bruggen in Noord-Frankrijk.Vier toestellen werden door vijandelijke flak neergehaald.Op 3 juni waren er nog 27 Laté 298's inzetbaar,die vanaf dat moment bij voorkeur alleen 's nachts werden ingezet.T2 voerde echter op 6 juni nog een dagaanval uit nabij Abbeville.Nog zeven toestellen gingen verloren tot aan de wapenstilstand,maar zo'n dertig stuks (waaronder de overgebleven toestellen van T2) wisten te ontkomen en landden op het Lac d'Oubeira in Algerije.
De Vichy-regering herstartte de produtie in 1942 waarop er nog ongeveer dertig Laté 298F toestellen (identiek aan de 298D) werden gebouwd.Eenheden van de Vichy-luchtmacht in Noord-Afrika gebruikten de 298's in 1942-1943,en tenminste twee escadrilles vlogen in het Middellandse-Zeegebied tot 1944,toen de Franse troepen weer onder eigen vlag konden opereren.

Specificatie.
Latécoère 298D.
Type:
Twee-/driezits torpedobommenwerper-watervliegtuig.
Motor: Een Hispano-Suiza 12Ycrs-1 lijnmotor van 656 kW (880 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid:280 km/u op 2000 m ; Klim naar 1500 m in 5 minuten en 42 seconden ; Plafond:6500 m ; bereik met maximale bewapening:800 km.
Gewicht: Leeg:3071 kg ; Maximaal startgewicht:4800 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:15,5 m ; Lengte:12,56 m ; Hoogte:5,23 m ; vleugeloppervlak:31,6 m².
Bewapening: Twee vaste voorwaarts vurende 7,5-mm mitrailleurs in de vleugels en een 7,5-mm beweegbare mitrailleur in de achtercockpit,plus 500 kg aan bommen of een torpedo van 670 kg of een dieptebom.


Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Maritieme vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast