Lockheed Hudson,ASW-toestel en patrouillebommenwerper.

Moderators: Messalina, Tandorini

Lockheed Hudson,ASW-toestel en patrouillebommenwerper.

Berichtdoor Tandorini » 09 aug 2009, 16:08

Afbeelding

deze Lockheed A-29 draagt de USAAF-kleuren van begin 1942. aanvankelijk waren alle achthonderd A-29/A-29A toestellen aan de RAF toegewezen onder het Lend-Lease programma. Vanwege de crisis in het gebied van de Stille Oceaan en het Verre Oosten werden er echter vele teruggehaald en ingezet bij de USAAF.

De Lockheed Hudson stampt uit 1938,een tijd waarin Groot-Brittannië aanzienlijk meer geld besteedde aan contracten met de Amerikaanse vliegtuigindustrie dan de Amerikaanse luchtmacht zelf. Het toestel ontstond naar aanleiding van de vraag om het Lockheed 14 transporttoestel te ontwikkelen tot maritiem verkenningsvliegtuig. Het eerste dergelijke toestel maakte zijn eerste vlucht op 10 december 1938. Het eerste toestel dat in Groot-Brittannië kwam,werd op 15 februari 1939 in Liverpool ontscheept. Nadat het Lend-Lease programma in werking trad,kreeg het toestel de Amerikaanse naam A-28 en A-28A. Sommige van de Britse toestellen werden na Pearl Harbor teruggevorderd door de USAAF onder de benaming A-229 en A-29A. De eerste U-boot die door de Amerikanen tot zinken werd gebracht,was aangevallen door een A-29 van de 13th Bomb Group.

Afbeelding
Een Hudson biedt luchtsteun tijdens Operatie Dynamo,de evacuatie van Britse troepen vanaf de stranden van Duinkerke.

RAF-versies.
Er werd een aanvalstrainingsversie geproduceerd als de AT-18 (of,als de rugkoepel was verwijderd,de AT-18B). Het was echter de RAF waarbij het toestel - in Groot-Brittannië de Hudson geheten - het meest werd ingezet. De originele order van tweehonderd toestellen (al gauw uitgebreid naar 350) bestond uit Hudson Mk I,Mk II en Mk III machines. De Mk II had hydromatische propellers en de Mk III was uitgerust met 985-kW Wright GR-1820G-205A stermotoren. Medio 1939 traden de Hudsons in dienst bij No. 224 Squadron van de RAF. Hier vervingen ze de Avro Ansons. Sinds die tijd vlogen de Hudsons onafgebroken patrouilles boven de Noordzee. Toen de Hudsons Mk III arriveerde,met zijn extra brandstoftanks,namen de toestellen ook deel aan de Slag om de Atlantische Oceaan. Het was de bemanning van een Hudson van No. 269 Squadron aan wie de U-boot U-570 zich over moest geven na een spectaculaire aanval op 27 augustus 1941. In totaal kocht Groot-Brittannië 2487 Hudsons. Hiervan gingen er 423 naar Canada,Zuid-Afrika,China,Nieuw-Zeeland,Australië en Portugal. De laatste versies waren de Hudsons Mk IV,Mk V en Mk VI met Pratt & Whitney stermotoren. De Hudsons werden ingezet door 31 RAF-squadrons. In de laatste jaren van de oorlog deden ze dienst als transporttoestellen.

Specificaties.
Lockheed A-29 (Hudson Mk IIIA).
Type:
Lichte vierpersoons bommenwerper.
Motoren: Twee 895-kW (1200-pk) Wright R-1820-87 stermotoren.
Prestaties: Maximumsnelheid:407 km/u op4570 m ; Klim naar 3050 m in 6m 18s ; Plafond:8077 m ; Vliegbereik:2500 km.
Gewicht: Leeg:5817 kg ; Maximaal startgewicht:9300 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:20 m ; Lengte:13,5 m ; Hoogte:3,6 m ; Vleugeloppervlak:51,2 m².
Bewapening: Twee 7,62-mm machinegeweren in neus en twee in rugkoepels ; Een 7,62-mm machinegeweer in verticale positie ; Een bommenlading van 1600 pond (726 kg).


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De Hudsons functioneerden uitstekend bij Coastal Command tijdens de oorlog,meestal boven de thuiswateren. Hun goede vliegbereik en adequate wapenlading maakten ze zeer nuttig in de strijd tegen de U-boot. Deze twee machines zijn gefotografeerd tijdens een antischippatrouille in de bocht van Helgoland.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De cockpit van de Hudson.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Maritieme vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron