Naval Aircraft Factory PN.

Moderators: Messalina, Tandorini

Naval Aircraft Factory PN.

Berichtdoor Tandorini » 20 feb 2010, 14:39

Patrouillevliegboot.

Een van de meest succesvolle patrouillevliegboten van de Eerste Wereldoorlog was de Felixstowe F.5,die in Engeland op basis van een ontwerp van Curtiss werd ontwikkeld. de NAF (Naval Aircraft Factory,marinevliegtuigfabriek) bouwde er 138 voor de US Navy onder de aanduiding F-5l. De 'L' stond daarbij voor de Liberty motoren,die de Rolls-Royce Eagles van de Engelse versie vervingen. Na de verandering van het aanduidingsysteem in 1922 werd de F-5L hernoemd in PN-5 en werd gevolgd door een aantal vliegbootmodellen van de NAF met steeds betere prestaties. Zo waren er twee stuks met gewijzigde kielvlakken die oorspronkelijk de aanduiding F-6L droegen en later PN-6 gingen heten. De PN-7 had geheel opnieuw ontworpen vleugels en Wright T2 motoren van 391 kW (525 pk). De PN-8,waarvan er twee werden gebouwd,was ruwweg identiek aan de PN-7,maar had een metalen romp en Packard 1A-2500 motoren van 354 kW (475 pk). Een ervan kreeg later andere staartvlakken en motoromkappingen en kreeg daarna de aanduiding PN-9. Twee ruwweg identieke toestellen met minimale veranderingen kregen de aanduiding PN-10. Een veel grotere verandering kwam met de drie PN-11 toestellen,die een volledig gewijzigde en bredere metalen romp hadden,en een bijna identieke XPN-11 met twee extra kielvlakken.

Laatste NAF versie.
De laatste versie van de NAF was de PN-12,waarvan er twee werden gebouwd. Ze leken sterk op de PN-9. De ene had twee Wright R-1750-D Cyclone stermotoren van 391 kW (525 pk),de andere twee Pratt & Whitney R-1850-A Hornets met hetzelfde vermogen. Deze versie bewees de superioriteit van de combinatie van een metalen romp en stermotoren. Omdat de NAF een beperkte productiecapaciteit had,werd de seriebouw uitbesteed aan Douglas,Martin en Keystone. Douglas bouwde 25 PD-1 toestellen met Wright motoren van 429 kW (575 pk) in gewijzigde motorgondels. Martin bouwde 30 PM-1 toestellen met R-1750-D motoren en 25 PM-2 vliegboten met Wright R-1820-64 Cyclone motoren van 429 kW (575 pk) en de dubbele kielvlakken die waren getest met de XPN-11. Keystone bouwde 18 PK-1 toestellen,die allemaal vrijwel gelijk waren aan de PM-2.
De laatste variant van de NAF PN serie verscheen toen de Hall Aluminum Aircraft Corporation een order van de US Navy ontving voor het bouwen van een versie op basis van de PN-11. Het enkele XPH-1 prototype verschilde weinig van de PN-11,behalve dat het toestel een groter kielvlak en roer had en was uitgerust met twee Wright GR-1750 motoren van 400 kW (537 pk). Er volgden negen PH-1 toestellen met Wright R-1820-86 motoren van 462 kW (620 pk). De toestellen hadden ook als eersten een enigszins primitieve cockpit-ombouw. Er werden nog 14 stuks gebouwd voor de US Coast Guard voor zeereddingen. Zeven daarvan waren PH-2 vliegboten met Wright R-1820F-51 motoren van 559 kW (750 pk) en de andere 7 waren PH-3 toestellen,die een betere bescherming voor de vlieger boden. Sommige van deze PH-3's deden dienst tot in de Tweede Wereldoorlog en werden korte tijd voor ASW-patrouilles ingezet. Ze vormden de laatste toestellen uit de reeks Curtiss vliegboten die een belangrijke rol in de Eerste Wereldoorlog hadden gespeeld.

Specificatie.
NAF PN-12.
Type:
Amfibische vliegboot met vijf bemanningsleden.
Motoren: Twee Wright R-1750-D Cyclona stermotoren van 391 kW (525 pk) elk.
Prestaties: Maximumsnelheid:183 km/u op zeeniveau ; Plafond:3320 m ; Bereik:2180 km.
Gewichten: Leeg:3479 kg ; Maximaal startgewicht:6409 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:22,2 m ; Lengte:14,99 m ; Hoogte:5,11 m ; Vleugeloppervlak:113,06 m².
Bewapening: Boeg- en midscheepsposities met elk een enkele 0,3-inch (7,62-mm) mitrailleur plus vier bommen van 230 pond (104 kg).
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Maritieme vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron