Albatros W.4.

Moderators: Messalina, Tandorini

Albatros W.4.

Berichtdoor Tandorini » 04 jul 2010, 19:02

Tijdens de beginjaren van de Eerste Wereldoorlog ondernamen Britse vliegboten en watervliegtuigen vaak aanvallen op de Duitse vliegvelden langs de Noordzee. Hierdoor zag de Duitse admiraliteit zich genoodzaakt een jachtvliegtuig met drijvers te ontwikkelen dat voor de verdediging van deze velden aan zee kon worden ingezet.
De behoefte was zo dringend dat de vliegtuigbouwers ertoe overgingen één al bestaand toestel aan te passen door in plaats van een landingsgestel drijvers onder het vliegtuig te bevestigen.
De vliegtuigconstructeur Albatros Werke besloot het nieuwe toestel op basis van het D.I model te ontwikkelen en de Albatros W.4, zoals het toestel werd aangeduid, werd vaak omschreven als een D.I die met drijvers was uitgerust. Dit is niet helemaal juist want niet alleen waren alle afmetingen groter maar ook waren er verschillen in de romp en het staartdeel. Het meest opmerkelijke was de weglating van het stabilisatievlak aan de onderzijde en als compensatie daarvoor een groter kielvlak. Bovendien waren de staartvlakken groter en was de afstand tussen de onder- en bovenvleugel vergroot waardoor de piloot onder de bovenvleugel een goed zicht naar voren had. Voorts waren bij de eerste productietoestellen de radiatoren aan beide zijden van de romp geplaatst en bij de latere W.4 exemplaren in het middengedeelte van de bovenvleugels. Tenslotte beschikte de W.4 natuurlijk over drijvers in plaats van een landingsgestel met wielen. Tijdens de productie, die totaal zo'n 117 vliegtuigen omvatte,heeft men een groot aantal enkeltraps drijvers uitgetest om tot een zo efficiënt mogelijke constructie te komen. De eerste toestellen waren gereed in september 1916 en men bouwde door tot december 1917.
De W.4 voldeed goed bij de verdediging van de vliegvelden en bleek in staat de meeste vijandige toestellen waarmee het geconfronteerd werd, het hoofd te bieden. Uitgezonderd echter de Britse vliegboten die in de zomer van 1917 in dienst werden gesteld. De W.4 werd vanaf eind 1917 vervangen door de betere Hansa-Brandenburg W.12 tweezitter.

Specificatie.
Type:
Eenpersoons drijvervliegtuig voor verdedigingsdoeleinden.
Motor: Een 119 kW (160 pk) Mercedes D.III lijnmotor.
Prestaties: Max. snelheid: 160 km/u ; Klim naar 1000 m in 5 minuten ; Plafond: 3000 m ; Vliegduur: 3uur.
Gewicht: Leeg:790 kg ; Max. startgewicht: 1070 kg.
Afmetingen: Spanwijdte: 9,50 m ; Lengte: 8,50 m ; Hoogte: 3,65 m ; Vleugeloppervlak: 31,60 m².
bewapening: Eén of twee vaste naar voren vurende 7,92-mm LMG 08/15 mitrailleurs.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Maritieme vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron