Cant Z.501 Gabbiano.

Moderators: Messalina, Tandorini

Cant Z.501 Gabbiano.

Berichtdoor Tandorini » 13 maart 2009, 15:38

Multi-rol vliegboot.
De Cant Z.501 Gabbiano (meeuw) lichte verkenningsvliegboot deed in relatief grote aantallen dienst bij de Regia Aeronautica toen Italië in juni 1940 ging deelnemen aan de Tweede Wereldoorlog.De begin jaren dertig door Filippo Zappata ontwikkelde vliegboot vloog in 1934 voor het eerst te Monfalcone,Triëst,en vestigde later dat jaar een nieuw wereldafstandsrecord voor vliegboten van 4120 km met een nonstopvlucht van Monfalcone naar Massawa in Eritrea.In juli van het volgende jaar verbeterde de Gabbiano dat record tot 4957 km door van Monfalcone naar Berbera in Somaliland te vliegenD.De Z.501 werd in 1935 in productie genomen en de eerste exemplaren gingen het jaar erop naar de maritieme verkenningssquadrons (squadriglie da ricognizione marittima) van de Regia Aeronautica.De Z.501 was geheel van hout en had met linnen beklede stuurvlakken.Het was een parasoldekker met een enkele Isotta Fraschini twaalfcilinder vloeistofgekoelde lijnmotor voorin een lange gondel op de vleugel boven de romp.Opmerkelijk was de rugkoepel met een enkel 7,7-mm Breda-SAFAT machinegeweer op de gondel.Vroege productietoestellen waren eveneens bewapend met enkele machinegeweren in gedeeltelijk gesloten boeg- en rugposities.Bij latere varianten werd het boeggeschut weggelaten en werd de rugpositie in een lichte koepel veranderd.Aan ophangpunten aan de stijlen tussen vleugel en drijvers konden tot 250-kg bommen worden meegevoerd.Ook de bodem van het toestel had een eigenaardige holle sectie.In juni 1940 had de Regia Aeronautica 202 CANT Z.501's voor patrouilles langs de Adriatische kust en het midden van de Middellandse Zee,waar ze reddingswerk en andere korte-afstandstaken uitvoeren.Er zijn meer dan veertig confrontaties met geallieerde toestellen bekend en er werden heel wat Z.501's neergehaald,al pikten ze ook regelmatig neergeschoten RAF-bemanningen op.
Na de wapenstilstand met Italië in september 1943 bleven negentien CANT Z.501's in dienst bij de Italiaanse Co-Belligerente Luchtmacht.Anderen bleven vliegen bij de Aviazione della RSI.

Specificatie.
Type: Lichte verkenningsvliegboot.
Motor: Een 671-kW (900-pk) Isotta Fraschini Asso XI R2C.15 twaalfcilinder vloeistofgekoelde lijnmotor.
Prestaties: Maximumsnelheid:275 km/u op 2500m ; Klim naar 4000m in 16 minuten ; Plafond 7000m ; Maximumbereik: 2400 km.
Gewicht: Leeg: 3850kg ; Maximum startgewicht: 7050 kg.
Afmetingen: Spanwijdte: 22,5 m ; Lengte: 14,3 m ; Hoogte: 4,4 m ; Vleugeloppervlak: 62 m².
Bewapening: Enkel 7,7-mm machinegeweer in boeg- motorgondel- en rugpositie,plus een bommenlading tot 640 kg.


Afbeelding

Een Z.501 van de Italiaanse Co-Belligerente Luchtmacht.

Afbeelding

Ondanks zijn antiek aandoende uiterlijk bleef de CANT Z.501 Gabbiano langdurig in dienst in het Middellandse-Zeegebied.Dit toestel diende in 1939 bij de 2° Escuadrilla,Grupo No.62,Agrupación Espagnolo(Spaanse Nationalistische luchtmacht) op Mallorca.

Afbeelding

Een CANT Z.501 ligt afgemeerd te Preveza aan de westkust van Griekenland tijdens een aanval van twee RAF Beaufighters.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Maritieme vliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron