Lockheed C-5 Galaxy,strategische airlifter.

Moderators: Messalina, Tandorini

Lockheed C-5 Galaxy,strategische airlifter.

Berichtdoor Tandorini » 29 jul 2009, 15:20

De ontwikkeling van de C-5 Galaxy begon in 1963 toen de Military Air Transport Service (MATS) behoefte zei te hebben aan een extreem groot strategisch vrachttoestel. Aanvankelijk stond het type bekend als CX-4 en de vroege voorstellen vereisten een maximaal startgewicht van ruim 272.000 kg. Het concept werd verder aangescherpt en leidde tot de CX-HLS (Cargo Experimental-Heavy Logistic System) specificatie,waarin de eis centraal stond om over ruim 4800 kilometer een vracht van 113.400 kilo mee te voeren. In mei 1964 werd de vliegtuigindustrie uitgenodigd om met voorstellen te komen. Drie ontwerpen (van Boeing,Douglas en Lockheed) werden nader uitgewerkt. In de herfst van 1965 bleek het voorstel van Lockheed het meest geschikt.

Afbeelding
- Deze C-5 start vanaf de vliegbasis Aviano in Italië in het kader van Operatie Allied Force. -

Het bouwen van een gigant.
In de zomer van 1965 werd begonnen met de essemblage van de eerste Galaxy,die zijn eerste vlucht uiteindelijk op 30 juni 1968 maakte. Minder dan achttien maanden daarna,op 17 december 1969,volgden de eerste leveringen aan MAC (Military Air Command - dat MATS had vervangen). Aanvankelijk zou MAC 115 C-5A toestellen krijgen,maar doordat de kosten de pan uitrezen (een probleem dat de Galaxy het meest teisterde),werd dit beperkt tot 81 exemplaren. De laatste hiervan werd in mei 1973 geleverd. Medio jaren tachtig werd de productielijn echter heropend voor de bouw van vijftig verbeterde C-5B toestellen. De eerste van dit type werd op 8 januari 1986 geleverd,de laatste in april 1989.


Afbeelding
Dankzij zijn opklapbare neus,'geknielde' onderstel en intrekbare rijplaten kunnen er met gemak grote voertuigen,zoals deze truck,beladen en ontladen worden.Dit voertui werd vanaf luchtmachtbasis Dover in Delaware naar Marokko gevlogen.


Operationele Galaxy.
eenmaal in dienst kende de Galaxy redelijk wat problemen,vooral met de vleugelstructuur die een grote mate van metaalmoeheid vertoonde. Daarom kreeg Lockheed in 1978 de opdracht om een nieuw vleugelontwerp te maken. Na een succesvolle evaluatie werden 77 exemplaren van de C-5A tussen 1981 en 1987 van nieuwe vleugels voorzien.
De C-5 kon vrijwel het hele arsenaal aan US Army-materieel meevoeren en vanaf onverharde startbanen opereren. De C-5 leverde een vitale bijdrage aan MAC - en later aan Air Mobility Command - sinds hij in 1970 operationeel werd. Het toestel werd veelvuldig ingezet in Zuidoost-Azië tijdens de laatste drie jaar van de Vietnamoorlog. Ook assisteerde de Galaxy bij de herbevoorrading van Israël tijdens de Jom Kippoer-oorlog van oktober 1973 en bij alle belangrijke militaire operaties nadien.
Hoewel de C-5 meestal gebruikt wordt voor vrachttransport,kan hij ook bijna 350 bijna volledig uitgeruste troepen meenemen als dat nodig is. Vanwege zijn bijtankmogelijkheid in de lucht hoeft Amerika nauwelijks meer bevoorradingsposten aan te houden in de wereld.

Specificatie.
Lockheed C-5B Galaxy.
Type:
Strategisch logistiek transporttoestel.
Motoren: Vier 191,27-kN General Electric TF39-GE-1C turbofans.
Prestaties: Kruissnelheid tussen 888 en 908 km/u op 7620 m ; Maximaal missieplafond:10.900 m bij 278.960 kg ; Vliegbereik:5526 km met maximale lading.
Gewicht: Leeg:169.643 kg ; Maximaal startgewicht:379.657 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:67,9 m ; Lengte:75,6 m ; Hoogte:19,9 m ; Vleugeloppervlak:576 m².
Laadvermogen: Maximaal 118.387 kg.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Lockheed C-5 Galaxy,strategische airlifter.

Berichtdoor Tandorini » 19 maart 2011, 19:20

SIGONELLA NAVAL AIR STATION, Sicily -- A Navy MH-53E Sea Dragon is unloaded from a C-5 Galaxy.


The gigantic C-5 Galaxy, with its tremendous payload capability, provides the Air Mobility Command airlift in support of United States national defense. The C-5 can carry fully equipped combat-ready military units to any point in the world on short notice and then provide field support required to help sustain the fighting force.

Features
The C-5 is one of the largest aircraft in the world and the largest airlifter in the Air Force inventory. The C-5 can carry more than any other airlifter. It has the ability to carry 36 standard pallets and up to 81 troops simultaneously. The Galaxy also carries all of the Army's air-transportable combat equipment, including such bulky items as its 74-ton mobile scissors bridge from the United States to any theater of combat on the globe. It can also carry outsize and oversize cargo intercontinental ranges and can take off or land in relatively short distances. Ground crews are able to load and off-load the C-5 simultaneously at the front and rear cargo openings, reducing cargo transfer times. Other features of the C-5 are:

* Able to operate on runways 6,000 feet long (1,829 meters)

* Five landing gear totaling 28 wheels to distribute the weight.

* Nose and aft doors that open the full width and height of the cargo compartment to permit faster and easier loading.

* A "kneeling" landing gear system that permits lowering of the parked aircraft so the cargo floor is at truck-bed height or to facilitate vehicle loading and unloading.

* Full width drive-on ramps at each end for loading double rows of vehicles.

* A system that records and analyzes information and detects malfunctions in more than 800 test points.

The C-5 has the distinctive high T-tail, 25-degree wing sweep, and four TF39 turbofan engines mounted on pylons beneath the wings. These engines are rated at 43,000 pounds of thrust each, and weigh 7,900 pounds (3,555 kilograms) each. They have an air intake diameter of more than 8.5 feet (2.6 meters). Each engine pod is nearly 27 feet long (8.2 meters).

The Galaxy has 12 internal wing tanks with a total capacity of 51,150 gallons (194,370 liters) of fuel -- enough to fill 6 1/2 regular size railroad tank cars. A full fuel load weighs 332,500 pounds (150,820 kilograms). A C-5 with a cargo load of 270,000 pounds (122,472 kilograms) can fly 2,150 nautical miles, offload, and fly to a second base 500 nautical miles away from the original destination -- all without aerial refueling. With aerial refueling, the aircraft's range is limited only by crew endurance.

Background
Lockheed-Georgia Co. delivered the first operational Galaxy to the 437th Airlift Wing, Charleston Air Force Base, S.C., in June l970. C-5s are operated by active-duty, Reserve, and Air National Guard crews. They are currently stationed at Dover AFB, Del.; Travis AFB, Calif.; Lackland AFB, Texas; Stewart Air National Guard Base, N.Y.; Martinsburg ANGB, W.V.; Memphis ANGB, Tenn.; Wright-Patterson AFB, Ohio and Westover Air Reserve Base, Mass.

In March 1989, the last of 50 C-5B aircraft was added to the 76 C-5As in the Air Force's airlift force structure. The C-5B includes all C-5A improvements as well as more than 100 additional system modifications to improve reliability and maintainability.

Based on a study showing 80 percent of the C-5 airframe service life remaining, AMC began an aggressive program to modernize the C-5. The C-5 Avionics Modernization Program began in 1998 and includes upgrading avionics to Communications, Navigation, Surveillance/Air Traffic Management compliance, improving navigation, communication, and safety equipment, and installing a new autopilot system.

Another part of the modernization plan is a comprehensive Re-engining and Reliability Program, which includes new CF-6 engines, pylons and auxiliary power units, with upgrades to aircraft skin and frame, flight controls, landing gear and the pressurization system. This modernization program will enhance aircraft reliability and maintainability, maintain structural and system integrity, reduce cost of ownership and increase operational capability well into the 21st century.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Ondersteuningsvliegtuigen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron