Sikorsky R-4 en R-6,vroege lichte helikopters.

Moderators: Messalina, Tandorini

Sikorsky R-4 en R-6,vroege lichte helikopters.

Berichtdoor Typhoon » 02 mei 2009, 17:55

Afbeelding

Een Sikorsky R-4.

Sikorsky's eerste produktiehelikopter was gebaseerd op de VS-300 uit 1939.Het type verdiende zijn plaats in de geschiedenis vanwege het feit dat het de eerste helikopter was die in grote aantallen werd besteld om dienst te gaan doen bij de Amerikaanse krijgsmachtonderdelen.Een prototype van de tweezits XR-4 voerde zijn eerste vlucht uit op 13 januari 1942.Dit prototype werd gevolgd door drie voorseriemodellen van de YR-4A (met 134-kW Warner R-550-1 motor) en 41 YR-4B helikopters (met grotere cabine).Zeven YR-4B's gingen later door naar de US Navy als HNS-1 machines.Alle toestellen droegen bij Sikorsky de naam Vought-Sikorsky VS-316A.Als gevolg van het feit dat hun brutogewicht was gestegen van 1111 kg (prototype) naar 1315 kg,daalde de maximumsnelheid drastisch.Vloog het prototype nog maximaal 164 km/u,nu was dit nog maar 121 km/u.Desalniettemin voerden de vroege R-4 machines waardevolle testwerkzaamheden uit.Zo werden ze ingezet in Birma en Alaska en maakten ze in mei 1943 de eerste Amerikaanse helikopterlandingen aan boord van een schip.Hierdoor maakten ze de weg vrij voor de komst van honderd R-4B modellen (met een 149-kW R-550-3 motor).Hiervan kwamen 22 stuks terecht bij de US Navy en de US Coast Guard als HNS-1's.

Afbeelding

Een Sikorsky R-6.

Britse helikopters.
Twee YR-4A's,vijf YR-4B's en 45 R-4B's gingen naar Groot-Brittannië.Deze deden voornamelijk dienst bij de Royal Navy als de Hoverfly Mk I.Eén ander toestel kwam terecht bij de Koninklijke Canadese Luchtmacht.De enige XR-4C was het originele prototype dat in 1943 was aangepast met een R-550-1 motor in plaats van de 123-kW R-500-3.Zijn hoofdrotor met een diameter van bijna elf meter werd vervangen door de grotere exemplaar dat vanaf de YR-4A was geïntroduceerd.
Bij de meer gestroomlijnde VS-316B of R-6 was de stoffen bekleding vervangen door metaal.Het prototype maakte zijn eerste vlucht op 15 oktober 1943.De helikopter had een 168-kW Franklin O-437-7 motor.Van de vijf voorserie XR-6A helikopters met de 179-kW O-435-9,gingen er drie naar de US Navy als de XHOS-1.De belangrijkste produktiemodellen waren echter 26 YR-6A en 193 R-6A helikopters.Van deze 193 R-6A's kreeg de US Navy er 38 (HOS-1).Groot-Brittannië ontving slechts 43 van de geplande 150 Hoverfly Mk II helikopters.Deze deden hoofdzakelijk dienst bij de RAF.Eén van deze helikopters ging door naar Canada.Problemen met de motor van de R-6A verkortten zijn levensduur en leidden tot plannen rond de R-6B.Dit type zou voortgestuwd worden door een 168-kW Lycoming O-435-7,maar de helikopter verscheen uiteindelijk nooit.Datzelfde gold voor de R-7,die een 179-kW O-435-9 motor zou hebben.

Specificatie.
UR-4B
Type:
Algemene tweezitshelikopter.
Motor: Een 134-kW (180-pk) Warner R-550-1 stermotor.
Prestaties: Maximumsnelheid:121 km/u ; Klim naar 2400 m in iets minder dan 45' ; Plafond ruim 2400 m ; Vliegbereik:209 km.
Gewicht: Leeg:916 kg ; Maximaal startgewicht:1150 kg.
Afmetingen: Diameter hoofdrotor:11,6 m ; Romplengte:10,8 m ; Hoogte:3,8 m ; Schijfoppervlak hoofdrotor:105,4 m².
Who dares wines.
Avatar gebruiker
Typhoon
Adjudant-chef
Adjudant-chef
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 31 mei 2008, 19:44

Keer terug naar Helicopters.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron