Denel CSH-2/AH-2A Rooivalk.

Moderators: Messalina, Tandorini

Denel CSH-2/AH-2A Rooivalk.

Berichtdoor Albatros » 04 jul 2009, 18:56

Afbeelding

De Denel (het voormalige Atlas) Rooivalk,('rode torenvalk') is het eerste operationele resultaat van een ontwikkelingsprogramma dat in 1981 werd opgestart rond een in eigen land vervaardigde Zuid-Afrikaanse aanvalshelikopter.Het programma had aanvankelijk betrekking op de XH-1 Alpha en XTP-2 Beta helikopters als concept- en testtoestellen.
Het uiteindelijke Rooivalk-prototype droeg in eerste instantie de benaming XH-2 (Experimental Helikopter No.2) en maakte zijn eerste vlucht op 11 februari 1990.Het type werd later omgedoopt tot CSH-2 (Combat Support Helikopter No.2) en weer later XDM (Experimental Development Model).Een tweede prototype,de ADM (Advanced Development Model),vloog kort hierop voor de eerste maal en was gericht op het evalueren van de avionica en wapensystemen.Hoewel de Rooivalk eruit ziet als een geheel nieuwe machine,is hij gebaseerd op een afgeleide van de Aérospatiale Puma.Beide toestellen hebben dezelfde motoren (hoewel die van de Rooivalk iets opgewaardeerd zijn) en hoofdrotoren.
De getrapte tandemcockpit voor de piloot en copiloot/-boordschutter (respectievelijk achter en voor zittend) hebben een dubbele stuurinrichting,drie CRT-displays en een HUD in beide cockpits.Een giro-gestabiliseerde geschutskoepel in de neus herbergt een automatisch doelopsporingssysteem met een laserafstandsmeter,FLIR en TV-camera.De beide bemanningsleden hebben een op de helm gemonteerd vizier.

In dienst.
De standaard productie-Rooivalk,waarvan de Zuid-Afrikaanse luchtmacht (SAAF) er in eerste instantie twaalf besteld heeft,wijken in verschillende opzichten af van de prototypes.Deze belangrijke verschillen zijn de infrarood uitlaatonderdrukking en de vergrote kin waarin zich de avionica en munitie bevinden.Ook kunnen er op deze vergrote voorzijde twee externe zitplaatsen worden aangebracht,zodat de Rooivalk bemanningsleden van een neergehaalde helikopter kan oppikken,of soldaten van de special forces kan vervoeren.No. 16 Squadron,de eerste Rooivalk-eenheid van de SAAF,ontving zijn eerste AH-2A (zoals de helikopter nu officieel in dienst heet) in mei 1999 en de leveringen uit de eerste order werden in april 2003 voltooid.Twee van de helikopters zijn opgewaardeerd naar de Block1E configuratie met de mogelijkheid voor het voeren van Mokipa geleide antitankraketten en Mistral luchtafweerraketten.

Specificatie.
Type:
Tweezits aanvalshelikopter.
Krachtbron: Twee Atlas Topaz (lokaal opgewaardeerde Turboméca Makila 1A2) turboshaft motoren elk met een stuwkracht van 1491 kW.
Prestaties: Maximum kruissnelheid:278 km/u op optimale hoogte ; Initiële klimsnelheid:671 m/min ; Dienstplafond:6095 m ; Hoverplafond:5545 m met grondeffect en 5030 m zonder grondeffect ; Bereik:840 km.
Gewicht: Leeg:5910 kg ; Maximum startgewicht:8750 kg.
Afmetingen: Diameter hoofdrotor:15,58 m ; Lengte:18,73 m met draaiende rotoren ; Hoogte:5,19 m ; Schijfoppervlak hoofdrotor:190,64 m².
Bewapening: Een 20-mm voorwaarts vurend kanon en tot 1563 kg afwerpbare wapenlading.
Avatar gebruiker
Albatros
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 jul 2009, 20:23

Keer terug naar Helicopters.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron